Първи тежки глоби бяха наложени на двама служители на гръцката фирма за железопътния транспорт от Европейската прокуратура за влаковата катастрофата в Темпе. Двамата служители са със забрана да напускат страната и са глобени съответно с 500 000 и 600 000 евро за "договора 717".
Двамата подсъдими, които са първите от 23-мата, призовани да се извинят, за неизпълнение на договор 717, който касае критични работи по железопътната мрежа, бяха освободени. Те трябва да заплатят в 15-дневен срок наложените им парични гаранции, в противен случай ще бъдат вкарани в затвора, предаде кореспондентът на Bulgaria ON AIR в Гърция Силвия Станчева.
Срещу 23-мата обвиняеми бяха повдигнати наказателни дела от Европейската прокуратура за поредица от престъпни деяния, свързани с неизпълнението на споразумението 717, което доведе до смъртоносната катастрофа в Темпе.
Европейската прокуратура (EPPO) в Атина е започнала наказателно производство срещу 23-ма заподозрени - включително 18 държавни служители - за престъпления, свързани с изпълнението на договорите за преструктуриране и надграждане на системата за сигнализация - дистанционно управление в Гръцката железопътна мрежа, които са съфинансирани от ЕС.
Разследването на EPPO, което започна на 28 ноември 2022 г., се фокусира върху договорите за модернизиране на системите за дистанционно управление и сигнализация в гръцката железопътна мрежа, подписани между EРГОСE - дъщерно дружество на Организацията на гръцките железници (OСE), отговарящо за управлението от Договорите - и на Консорциум изпълнител, състоящ се от две фирми, отговорни за изпълнението на обекта.
По частно споразумение двете фирми, съставляващи Консорциума изпълнител, веднага след подписването на Договор 717 произволно си разпределят работата. Една от компаниите се ангажира да изпълни северната част на проекта, докато втората компания се ангажира да изпълни проекта по най-дългия участък от железопътната линия Атина-Солун до Платис, включително участъка близо до Темпи, където фаталният сблъсъкът се случи на 28 февруари 2023 г.
В допълнение, второто дружество възлага изготвянето на техническите проучвания относно системите за сигнализация на железопътния участък Атина-Плати на трето дружество, което не разполага с необходимото специално ноу-хау - в нарушение на условията на договора, който при условие че специалното ноу-хау трябва да бъде осигурено от кредитиращата компания.
Това доведе до нарушаване на договорното задължение по отношение на предоставянето на специализирано ноу-хау, за което беше наложена финансова корекция от приблизително 2 милиона евро на EРГОСE, след одит, извършен през 2018 г. от Гръцкия финансов одитен комитет.
Снимка: БГНЕС