Високите цени на стоките от първа необходимост водят до нови потребителски навици в Гърция. От средата на 2021 г. натискът върху бюджетите на домакинствата непрекъснато нараства, като потребителите променят навиците си за пазаруване, за да се "придържат към бюджета", предаде кореспондентът на Bulgaria ON AIR в Гърция Силвия Станчева.
По-голямата част (90,3%) от анкетираните казват, че изпитват финансови затруднения поради повишените цени в супермаркетите. Потребителите избират по-евтини и по-малки покупки, а половината казват, че се ограничават до най-важното. Почти всеки десети потребител казва, че не може да си купи най-необходимото.
От гледна точка на мнението на потребителите относно кой е най-отговорен за прекомерното увеличение на цените за потребителски стоки гражданите отбелязаха:
68% -мултинационални компании
24,2%-големи търговски вериги
6,9% – местни производители
0,9%- малки местни магазини
Като част от проучването размерът на разходите се измерва всеки път, когато гражданите правят покупки. Средните разходи в супермаркет се оценяват на 70 евро, значително увеличение от 14,7% в сравнение с 61 евро миналата година. Увеличението на разходите за посещения в супермаркета отразява покачването на цените на храните.
Съответно, средните месечни разходи се оценяват на 370 евро, което е увеличение от 324 евро миналата година. 75% от потребителите харчат до 450 евро на месец. Увеличението на разходите се дължи основно на нарастващите цени, които в този сектор са много по-високи от общия Индекс на потребителските цени. По отношение на броя супермаркети, които посещават, само 58% от анкетираните заявяват, че пазаруват редовно в един супермаркет, докато 42% пазаруват в няколко различни вериги. 93,2% от анкетираните използват до 3 различни магазина, за да се запасят с хранителни стоки.
Честотата на покупки във веригите супермаркети е средно 6 пъти на месец, като остава стабилна спрямо миналата година. Повечето потребители казват, че пазаруват 4 пъти месечно, като 86% от анкетираните пазаруват до 8 пъти месечно. 89,4% от анкетираните твърдят, че решават предварително какви стоки да купят преди да посетят физически или онлайн супермаркет.
Респондентите отбелязват в контекста и "Какво значение придават, когато правят покупки". Най-важните са качество, цена, оферти/промоции и гръцки произход. Тези критериите постоянно стоят на първите 4 места в годишните проучвания на Маркетинговата лаборатория на Атинския университет по икономика и бизнес. По отношение на значението, което потребителите придават на конкретни критерии за избор на магазин, проучването установи, че качеството на продукта, цените, офертите и лесният достъп са от най-голямо значение при избора.
Потребителите са разделени по отношение на "семейната кошница": 53,5% от потребителите смятат това за полезна мярка, 52,8% купуват стоки, които са включени в "битовата кошница". Въпреки това, според проучването, приемането ѝ от приблизително един на всеки двама потребители показва, че това е сериозна мярка и нейното прилагане представлява интерес за значителна част от купувачите.
Снимка: БГНЕС