Хуманитарният коридор по море е голямата надежда на Газа

ООН: Сухопътните помощи трябва дори да се увеличат

14.03.2024 | 13:56 Редактор:
Хуманитарният коридор по море е голямата надежда на Газа
Хуманитарният коридор по море е голямата надежда на Газа

С ръкопляскания от екипажа от Кипър потегли първият кораб, превозващ така необходимата храна за Газа. 200 тона ориз, брашно, консервирани зеленчуци и риба тръгнаха по новооткрития морски коридор през лазурните води край острова.

ООН на няколко пъти предупреждава, че хората в обсадената територия гладуват. Първият кораб с помощи, отплавал във вторник, всъщност е кулминацията на месеци политически преговори и седмици практическо планиране. В рамките на плана, задвижен от Кипър в партньорство с Обединените арабски емирства, Европейския съюз, Съединените американски щати и Обединеното кралство, кипърските митничари задължително проверяват стоките под израелски надзор, така че ценният товар да може бързо да стигне до нуждаещите се в Газа.

Екипът на една хуманитарна организация в момента полага усилия за изграждането на импровизиран кей край бреговете на Газа за приемане и разтоварване на помощта. Отделно от това САЩ планират да изградят временно пристанище през следващите седмици, за да ускорят доставките по море.

На 20 минути път с кола от пристанището на Ларнака кипърски служители следят мисията на екрани в Съвместния координационен център за спасителните операции. В Европейския съюз Кипър е най-близката точка до Газа, но разстоянието все пак е около 400 километра, така че служителите внимателно наблюдават маршрута, пише DW.

От този център обикновено се координират мисиите за издирване на лодки с мигранти, а миналата година служителите му помогнаха при евакуацията от Судан на дипломати и граждани на ЕС. Сега те са изправени пред ново предизвикателство: да наблюдават хуманитарния коридор и да бъдат в готовност да изпратят хеликоптери или спасителни кораби при нужда. 

Представители на ООН предупреждават, че хуманитарният достъп по суша не може изцяло да се замени с доставките по море. А сухопътните помощи трябва дори да се увеличат, включително и защото са по-бързи, по-ефикасни и в крайна сметка по-устойчиви.

Снимка: БГНЕС