Приключват процедурите в Гърция по работата на специалната електронна платформа stop bullying за поименни жалби за прояви на насилие в училище. Както е предвидено в Закон 5029/2023, отговорните получатели на ниво училищно звено на доклади за случаи на тормоз и насилие в училище, които се подават цифрово, в началното образование са директорът или ръководителят на училищното звено и един учител, определен от него.
В средното образование директорът във всяко училищно звено се подпомага от един съветник по училищния живот, който отговаря за управлението на кризи и предотвратяването на всякакъв вид антисоциално поведение. Докладите се обработват на собствен риск и се дава приоритет на докладите за сериозно антисоциално и престъпно поведение, засягащо учениците и нарушаващо образованието, информира кореспондентът на Bulgaria ON AIR в Гърция Силвия Станчева.
В този контекст Министерството на образованието изпрати документ до училищните директори и ръководители да номинират до 13.03.2024 г. отговорните за превенцията на насилието и тормоза в училище, като съобщят информацията им на съответните дирекции по образованието.
От своя страна обаче учителите, както посочват от Федерацията на учителите (IOE), заявяват, че нямат подходящата научна подкрепа за управление на подобни ситуации и че отново тези, които ще поемат тежестта на оплакванията, ще бъдат учителите и с тежестта на и без това натоварените им с безкрайна бюрокрация задължения.
Министерството на образованието заявява, че разпоредбите на законопроектът са недостатъчни, с фрагментарен характер, съобщения за „заглавия“, лишени от съществено съдържание, тъй като прочитането, обосноваването и третирането на явлението училищен тормоз не се основава на педагогически подходи и призовава политическото ръководство да осъзнае видимия риск от промяна на педагогическите взаимоотношения между учители и родители и да премине директно към диалог с образователната общност, преди специалната административна среда (платформа) да бъде пусната в действие.
Общо място в научните разсъждения на феномена е колко важно е да има ефективно лечение за него. Ранната намеса е особено важна. Превенцията е пряко свързана с развитието на детето и юношата на психосоциално ниво, с тяхното здраве и безпроблемно развитие. Интервенциите за справяне с училищния тормоз трябва да се съсредоточат върху агресивното поведение, преди да се появи в училище, като помагат на учениците, които могат да проявяват агресивно поведение, и се опитват да намалят честотата и интензивността им като цялостен "план за действие".
Снимка: БГНЕС