Влошената обстановка в Червено море рязко усложни морската логистика. Най-важният азиатски внос в Европа – авточасти, оборудване, химикали, енергийни ресурси и потребителски стоки, е застрашен. Отражението на кризата върху гръцкия пазар се очаква да бъде незабавно.
Утрояване на тарифите за навло поради промени в морския маршрут на товарните кораби от Китай и като цяло от Азия и забавяне от около две седмици ще доведе до покачване на цените и забавяне на доставките, казват експерти. Според същите източници се предполага, че увеличението на цените в категория облекло и обувки ще бъде около 30%.
Този процент е особено висок предвид несигурното финансово положение на потребителите. Ситуацията ще има катастрофални последици за пазара на продажби, информира кореспондентът на Bulgaria ON AIR в Гърция Силвия Станчева.
Цялата тази ситуация вече започва да се отразява на печалбите на компании от различни сектори, смятат анализаторите от Bryan Garnier & Co. Сред тях е френският търговец на дребно на мебели Maisons du Monde, който получава 75% от продуктите си от Азия, като по-голямата част от тях по море. Очаква се да пострадат производителите на спортни стоки: Nike, Adidas, Capri Holdings.
Според експерти, за да предотвратят срив на пазара на потребителски стоки, китайските компании ще бъдат принудени да "поемат" част от увеличението на цените, като се има предвид фактът, че китайската икономика се основава на износа и намаляването на търговския оборот може да създаде огромни проблеми.
За да се намалят разходите, вероятно ще се промени съставът на материалите, от които се произвеждат стоките. Същите източници сочат, че увеличението на цените на дребно няма да надхвърли 12%. В крайна сметка "потребителите ще плащат за всичко". И в онези сегменти, където е невъзможно бързо повишаване на цените, компаниите ще плащат за по-скъпа логистика за сметка на намалена рентабилност на бизнеса.
Според оценки на Италианския институт за международни политически изследвания (ISPI), различните видове продукти, които се доставят в Европа от Азия с контейнерни кораби, могат да поскъпнат с до 10%. Европейската комисия прогнозира "опустошителни последици" през следващите седмици.
В същото време, по отношение на дълготрайните потребителски стоки, като електрически уреди, които се произвеждат в Китай, същите източници смятат, че не могат да бъдат изключени забавяния в доставката им. Както беше отбелязано, нещо подобно се случва при поръчка на автомобили. За разлика от това, вносът на продукти с голям обем и ниска цена, които правят крайната си цена непосилна поради високите тарифи за навло, вероятно ще бъде спрян.
Като цяло прекъсването на веригата за доставки, което се наблюдава по време на пандемията и карантината, се повтаря - с единствената разлика, че се случва в по-малък мащаб.
Снимка: БГНЕС