Кризата в Червено море започва да нарушава доставките на продукти - от кафе до плодове - и заплашва да спре забавянето на инфлацията при храните, чиито спад смекчи кризата с разходите за живот в целия свят.
Корабите, натоварени с хранителни продукти, са сред тези, които избягват атаките на хутите по ключовия воден път, като плават около Африка, което удължава и оскъпява пътуването. Но за разлика от газа, нефта и потребителските стоки, които също бяха засегнати, по-дългото време за превоз рискува да направи нетрайните храни непродаваеми.
Това плаши индустрията. Италианските износители се опасяват, че кивито и цитрусовите плодове ще се развалят по пътя, китайският джинджифил поскъпва, а някои товари с африканско кафе бяха забавени за кратко. Зърното се пренасочва от Суецкия канал, а компания превозваща животни за Близкия изток също промени курса си.
Въпреки че засега въздействието е ограничено, това е напомняне за това колко крехки могат да бъдат веригите за доставка на храни. Ако смущенията се задълбочат, те могат да спрат спада в цените на хранителните стоки, който намали цените им в магазините.
"Тук всички са губещи", казва Нитин Агравал, управляващ директор на Euro Fruits, основен износител на грозде в Индия.
Компанията обикновено доставя стоките си за Европа през Червено море, но сега използва по-дългия маршрут, който увеличава повече от четири пъти разходите за превоз и удвоява времето за транспортиране.
Това означава, че качеството на гроздето ще пострада, а повечето европейски вносители са се съгласили на по-високи цени на индийското грозде, което ще го направи по-скъпо за потребителите.
Според европейската асоциация на производителите на пресни продукти Freshfel Европейският съюз разчита на Индия за около една седма от десертното грозде, а в пика на реколтата през март-април - за повече от 35%.
Четете повече в bloombergtv.bg
Снимка: Pixabay