Поправката за рационализиране и прозрачност на цените, както и за цените на бебешкото мляко, беше внесена в парламента от Министерството на развитието на Гърция, съобщи кореспондентът на Bulgaria ON AIR в Гърция Силвия Станчева. Законопроектът, озаглавен "Укрепване на националната система за професионално образование и обучение", включва мерки за надграждане на платформата e-katanalotis. Очаква се гласуване днес, като мерките ще бъдат в сила до 31 декември 2024 г.
По отношение на рационализирането на цените и прозрачността, от 10 януари 2024 г. за потребителските продукти на фирми, за които е обявено увеличение на цените, не се допускат промоционални действия, когато те са достъпни за потребителите в продължение на 3 месеца от датата, на която цената е повишена, се прилага увеличение. Предвижда се първоначалните цени на продуктите да бъдат намалени, тъй като се формират преди всяка отстъпка, оферта или друга промоционална акция. Това намаление се равнява най-малко на 30% от сумата на кредитите, отстъпки от други предимства, предоставени на търговията на дребно през 2023 г., върху първоначалната цена от 31 декември 2023 г.
Предприятията, които произвеждат или търгуват с прясно месо, риба, плодове и зеленчуци, продават тези продукти на нетни цени, т.е. без предоставяне на отстъпки, кредити или други облаги на други предприятия, които надвишават кумулативно 3% от продажната цена преди отстъпки, кредити или други облаги. Компетентни органи за приемане на жалби и установяване на нарушение са Главният секретариат на търговията и Звеното за междуведомствен пазарен контрол към Министерството на развитието. Органите могат:
- Имат достъп до всяка информация, данни и документи от всеки източник, които улесняват контрола на всяко подозирано нарушение;
- Извършват одит, който включва достъп до всяко място или транспортно средство, използвани от доставчика, което е предмет на одита, или да нарежда одити, извършвани от други публични органи, за да получи, проучи и конфискува информация, данни или документи, възникващи по време на одита, независимо от техния носител;
- Държат в свое притежание елементите, данните и документите, които възникват по време на одита, толкова дълго и до степента, която е необходима за гладкото изпълнение на одита;
- Да поискат предоставяне на фактическа информация от всеки представител или служител на одитирания доставчик, който има задължението да предостави информация и обяснения на фактите, данните или документите, свързани с предмета на одита.
Санкции и глоби
- С решение на компетентния орган на Сметния орган на всеки, който наруши законодателството, се налагат санкции в зависимост от тежестта на нарушението, кумулативно или отделно, както следва:
- Препоръка с цел преустановяване на незаконната практика и изпълнение в рамките на изключителния срок, определен с решението, както и пропускането ѝ в бъдеще;
- Глоба от 5 000 до 2 000 000 евро и обявяване на името на нарушителя и наложената глоба.
С решение на компетентния одитен орган се налага глоба от 5 000 до 1 000 000 евро на ревизирано лице, ако укрие, фалшифицира или не предостави исканата от компетентните органи информация, или по какъвто и да е начин възпрепятства упражняването на одитни правомощия. С решение на министъра на развитието се определят категориите промоционални действия, отстъпки, кредити или други облаги, категориите продукти, които попадат в обхвата на горепосочените параграфи, процедурата за контрол и налагане на санкции, ескалацията на глобите, както и всяка друга необходима информация за прилагането на законодателството.
С цел рационализиране на цените на бебешкото мляко е предвидено в детайли, че:
Фирмите, които внасят, произвеждат и разпространяват на други компании препарати за кърмачета и препарати за втора кърмаческа възраст, параграфи c и d на параграф 2 на член 2 от Регламент (ЕС) 609/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 12 юни 2013 г. "относно храните, предназначени за кърмачета и малки деца, и храните, предназначени за специални медицински цели и като пълноценни заместители за контрол на теглото и за отмяна на Директива 92/52/ЕИО на Съвета, Директиви 96/8/ЕО на Комисията, 1999/21/ЕО, 2006/125/ЕО и 2006/141/ЕО, Директива 2009/39/ЕО на Европейския парламент и на Съвета и нейните регламенти Комисия (ЕО) №. 41/2009 и (ЕО) №. 953/2009" (L 181), предефинирайте продажните цени на горепосочените продукти от 1 март 2024 г., така че да възникне брутна печалба за компанията, която не е по-голяма от оперативните й разходи, в съответната продуктова категория, въз основа на финансовите отчети за непосредствено предходния, от влизането в сила на този период на управление, увеличени със 7% върху нетните продажби, минус отстъпки, кредити или други облаги.
Снимка: БГНЕС