През последните седмици подкрепяните от Иран бунтовници хути засилиха атаките си срещу търговски кораби в Червено море, които обстрелваха с ракети или дронове, предаде кореспондентът на Bulgaria ON AIR в Гърция Силвия Станчева.
"По този начин те демонстрират своята солидарност с палестинците и подкрепят "Хамас", но тези атаки имат сериозно въздействие върху корабоплаването между Азия и Европа", пише финансовото списание Handelsblatt.
"Пирея", което е най-голямото контейнерно пристанище в Средиземно море всъщност понася най-големия удар. "Пирея" е и първото голямо пристанище за товарни кораби, пристигащи в Европа след пресичане на Суецкия канал. След това от "Пирея" контейнерите се транспортират до Европа. През 2023 г. "Пирея" беше четвъртият по големина център за обработка на контейнери в Европа след Ротердам, Антверпен и Хамбург", пише немски вестник.
Корабите, превозващи контейнери от Далечния изток, пристигат в Пирея със седмици закъснение или изобщо не пристигат, докато обикалят нос Добра надежда и разтоварват товари в пристанищата на Северно море. Преди кризата 30% от международния контейнерен трафик преминава през Червено море и Суецкия канал. Според Международната морска организация (IMO) 18 корабни компании сега избягват този маршрут, включително най-голямата немска корабна компания Hapag-Lloyd.
Товарни кораби на други компании избират "Пирея" като последно пристанище преди да се върнат около Африка в Далечния изток. Гърция и други средиземноморски страни вече изпитват забавяния в доставките на дрехи, обувки, домакински и електронни уреди и автомобили от Азия. Тези събития оказват натиск и върху Китай, който не иска да застане на страната на Запада по въпроса за конфликта в Газа, но от друга страна обаче Пекин, който е оператор на пристанище "Пирея" и доставчик на много товари, претоварени там, е заинтересован от бързото възстановяване на нормалното корабоплаване в Червено море. Ето защо западните дипломати вярват в това, че Пекин се опитва зад кулисите да прекрати атаките на бунтовниците.
Снимка: БГНЕС