55% от времето, през което изтребителите от ново поколение F-35 трябва да са готови за полет, те не могат да летят, разкрива доклад на независимата одитна служба на Конгреса (GAO), публикуван дни след катастрофата на един от самолетите F-35 в Южна Каролина, пише Financial Times.
F-35, който е част от най-скъпата отбранителна програма в историята на Пентагона, има единична цена от 160 млн. долара (295 млн. лева). Според доклада, разкрит от американското издание, ограниченото летателно време на самолета се дължи на недостиг на резервни части и слабости във веригата за техническо обслужване. Степента на оперативна способност на самолета, времето, през което той е готов за полет, е едва 55%, докато Пентагонът си е поставил за цел то да достигне 85% до 90%.
Очаква се броят на самолетите F-35 в американския флот да се увеличи значително, което ще осигури големи печалби на производителя Lockheed Martin. В момента ВВС, ВМС и морската пехота на САЩ разполагат с 450 F-35, а Пентагонът планира да придобие още 2000 самолета до средата на 40-те години на миналия век. Програмата за закупуване, техническа поддръжка и обучение ще струва общо 3 трилиона долара (5.53 трилиона лева), като 1,3 трилиона долара ще бъдат отделени само за поддръжка на свръхмодерните самолети.
"Проблемите с поддръжката оказват негативно влияние върху оперативната готовност на F-35 отчасти поради недостиг на складови площи, но също така и поради проблеми с управлението на поддръжката", се посочва в доклада на агенцията. Пентагонът не е осигурил достатъчно място за съхранение на резервните части на самолета, което е довело до забавяния в поддръжката, които сами по себе си са допринесли за намаляване на процента на оперативна готовност на самолета с 10%, предаде "Фокус".
Част от проблема може да бъде проследен до пълната зависимост на Пентагона от изпълнители за поддръжката на F-35, което ограничава способността на министерството да взема решения за необходимото пространство за съхранение.
Понастоящем ремонтът на резервните части на самолета отнема 141 дни, което е значително над 60-те дни, определени като цел на производителя. Три четвърти от тези части се връщат на производителя за ремонт, което увеличава времето за извеждане от експлоатация на изтребителя.
Докладът на агенцията показва, че вместо да чакат близо пет месеца за резервни части, ръководителите на програмата F-35 често избират да купят нови на многократно по-висока цена.
Снимка: БГНЕС