Бумът на пътуванията след пандемията и ръстът на цените на самолетните билети покрай него не се очаква да отслабнат и през следващата година, въпреки икономическата несигурност и намаляващите спестявания на домакинствата, пише Ройтерс.
Макар че остава въпросът колко дълго потребителите ще имат възможност да пътуват, авиокомпаниите, хотелите и анализаторите твърдят, че пътуванията са останали основен приоритет, а не "нещо, което би било хубаво да направиш", както се смяташе в предишни години.
Международните пътувания са достигнали около 90% от нивата си отпреди пандемията тази година, твърдят от Международната асоциация за въздушен транспорт. За възстановяването са допринесли туристите от държави с по-хладен климат, които са пътували в Южна Европа въпреки рязко повишаващите се температури, включително и американски туристи.
"След пандемията много хора преосмислиха приоритетите си и започнаха да харчат повече за пътувания", смята Дан Маккон, старши партньор в консултантската компания L.E.K. Consulting.
Това желание може дори да се засили през следващата година, твърдят от туристическата технологична компания Amadeus, чието скорошно проучване показа, че 47% от анкетираните са заявили, че международните пътувания са категория с голям приоритет сред дискреционните разходи за 2023 и 2024 г., в сравнение с 42%, които са ги определили така през предходната година. Извадката на Amadeus включва пътници от Великобритания, Франция, САЩ, Германия и Сингапур.
Тези тенденции увеличиха тримесечните печалби на туристическите компании, като круизни агенции като Royal Caribbean отчетоха рекордно високи резултати през последните седмици. Туристическите компании Booking Holdings и Airbnb отчетоха ръст на приходите си от съответно 27% и 18%, а авиокомпанията Delta и гигантът в областта на хотелиерството Marriott International прогнозираха силно търсене в бъдеще.
Германският авиопревозвач Lufthansa заяви, че резервациите за останалата част от годината в момента надхвърлят 90% от нивата преди пандемията и летният сезон ще продължи чак до октомври. От United Airline пък ще разширят обхвата на тихоокеанските си полети тази есен с нови полети до Манила, Хонконг, Тайпе и Токио.
Като цяло търсенето на пътувания в световен мащаб се очаква да нарасне с 22% на годишна база през 2023 г. и с 6% през 2024 г., прогнозираха от Moody's Investor Service във вторник. Цените на билетите, които в някои случаи са се увеличили с двуцифрени проценти след пандемията, едва ли ще се понижат драстично.
"Всички определят цените си спрямо търсенето – това е основното икономическо уравнение", коментира пред Ройтерс Йожеф Варади, главен изпълнителен директор на нискотарифния превозвач Wizz Air.
Четете повече в investor.bg.