Производителите на самолети не успяват да ги създадат, но авиокомпаниите не могат да спрат да ги купуват. Въпреки че се борят с проблеми в индустрията, които не им позволяват да доставят самолети, продадени преди пандемията, Airbus и Boeing привличат нови поръчки за милиарди долари, простиращи се отвъд 2030 г., на фона на възстановяването на въздушните пътувания, пише Ройтерс.
От Air India до ирландската Ryanair и новата национална авиокомпания в Саудитска Арабия редица авиопревозвачи са направили твърди или предварителни поръчки за 700 самолета.
Изненадващото съобщение на Turkish Airlines от четвъртък, че планира да поръча 600 самолета през юни създава очаквания за четвъртата мегасделка в рамките на няколко месеца, като изпреварва рекордната поръчка от Air India на 470 пътнически самолета на Airbus и Boeing.
Турският национален шампион обяви миналия месец 10-годишен стратегически план, включващ цел за 170 млн. пътници до 2033 г. спрямо над 85 млн. през 2023 г.
"Те се стремят да създадат мегасвързваща авиокомпания от всички точки на Европа до всички точки на Азия и Африка", казва Роб Морис, ръководител на глобалната консултантска компания Ascend by Cirium във Великобритания.
Това ще засили битката за свързване на трафика между летището в Истанбул и конкурентни центрове в Европа и Близкия изток.
Но съобщението изненада мнозина в индустрията. Американският авиационен анализатор Ричард Абулафия изтъкна момента - дни преди изборите в Турция на 14 май, и отбеляза значението, което се придава на стратегически аерокосмически проекти, включително изтребители, щурмови хеликоптери и дронове.
"А сега и този план Турция да се превърне в авиационен център на света. Съвпадението е твърде голямо", отбелязва Абулафия, който е управляващ директор на Aerodynamic Advisory.
Четете повече в investor.bg.
Снимка: БГНЕС