Удобно, евтино, унисекс: модерните долнища за джогинг нямат нищо общо с развлеченото и торбесто спортно облекло от 80-те години на миналия век. Днес този вид спортни панталони са се превърнали в предпочитано и популярно ежедневно облекло.
Не обаче и в германския град Вермелскирхен, провинция Северен Рейн-Вестфалия. Там неотдавна имаше случай на върнати от училище ученици, облечени именно със спортни долнища. Аргументът на управата на въпросното средно училище: да не се насърчават учениците да носят дрехи, които ги изкушават да "разпускат".
Училището всъщност предприе по-твърдата мярка, за да утвърди дрескод, който бе влязъл в сила още през 2019 година.
"Младите хора трябва да разберат, че в различните социални пространства има различни начини на поведение. Дрехите, които са подходящи за вкъщи на дивана, може и да не са подходящи за училище", заяви директорът на училището Мориц Ломан пред местно издание. Той се обърна и към родителите с молба да подкрепят мярката.
Според Ломан този вид спортни панталони са предназначени само за тичане. Такова е и мнението на Германското общество "Книге": "Спортистите носят спортните си екипи като униформа на спортното поле, а джогинг панталоните - в свободното си време след работа".
Според становището на дружеството, изпратено на ДПА, "времето за училище е работно време, така че анцугът няма място там". Дружеството "Книге" е авторитет в Германия по въпросите на поведението и води началото си от Адолф Фрайхер Книге (1752-1796 г.) и неговия социологически трактат "За общуването между хората".
Дори и спортистите спазват правилата за етикет. През 2019 г. футболният треньор Юрген Клинсман не искаше неговият отбор "Херта" да носи тренировъчно облекло по време на служебните пътувания за гостуванията си. Тук не става въпрос за това спортистите да имат делови външен вид, който е задължителен например в баскетболната лига на САЩ от 2005 година насам. Но мястото на анцуга все пак трябваше да си остане в спортния сак, пише DW.
Историята на дрехата започва преди повече от 100 години в страната на модата Франция. През 20-те години на миналия век марката Le Coq Sportif пуска първия си анцуг на пазара. Това текстилно облекло придобива особена популярност през 1970-те години с фитнес движението.
Малко по-късно спортната дреха започва да се възприема като униформа на представителите на ъндърграунда, които започват и да ходят облечени така и на пазар. Рапърите и хип-хопърите са сред по-успешните ѝ носители. От 1990-те години техните анцузи се възприемат като моден символ на улицата.
Снимка: pixabay