Чехия прие половин милион украински бежанци и успешно ги интегрира - повечето имат работа и плащат данъци, а децата ходят на училище. Всичко това стана, без да се сринат социалните системи и здравеопазването.
Тереза Матонохова e сред многото доброволци в Чехия, които помагат на стотици хиляди украински бежанци да се интегрират в обществото. Тя организира информационен и езиков курс за избягалите от войната. "Използвах професионалните си контакти и получих безплатна стая от една фирма за нашите срещи", разказа Тереза за DW.
По време на срещите се обсъждат жилищни въпроси или търсенето на работа в страната. Има и уроци по чешки език с опитен преподавател. Неговото заплащане идва от средства, предоставяни от чешкото правителство. "Познаването на чешкия език е основа за намиране на по-квалифицирана работа на чешкия пазар на труда с поне относително прилично заплащане", обяснява Тереза.
Повече от 100 000 украинци са намерили работа в Чехия и 90% от децата, пристигнали от нападнатата страна (около 50 000) междувременно посещават училище. "Успяхме да приемем почти половин милион бежанци от Украйна. И то - без да се сринат или претоварят здравната и образователната системи", заяви министърът на вътрешните работи Вит Ракусан.
Според Министерството на финансите разходите на Чехия за украинските бежанци до края на януари 2023 г. възлизат на около 1,2 млрд. евро. Най-голямата част от тях е отишла за социално подпомагане. Прага е похарчила по това перо около 400 млн. евро. В същото време държавата печели от украинците, които работят и плащат данъци и такси. Съобщава се за събрани около 350 млн. евро под формата на данъци върху доходите и други налози от бежанците.Един от съществуващите проблеми е признаването на украинските квалификации. "Тук има стотици украински медицински сестри и лекари, но техните дипломи остават непризнати в Чешката република, защото хората просто не разполагат с необходимите документи от Украйна", признава Томаш Проуза, председател на Съюза за търговия и туризъм и съветник на министъра на промишлеността и транспорта.
Снимка: БГНЕС
преди 1 година