Проучване на международния доставчик на финансови услуги "ЕОС Груп" (EOS Груп) показва, че за 53 на сто от европейците растящите темпове на инфлация водят до по-внимателно следене на цените, като 44 на сто казват, че все повече се възползват от промоционални оферти, когато пазаруват, съобщава българското поделение на компанията.
Около три четвърти от анкетираните (73 на сто) споделят притеснения за финансите си, а младите хора (групата на 18 до 34 години) все повече обръщат внимание на това как планират личния си бюджет, пише в съобщението.
ЕОС е провела онлайн анкета сред 7700 потребители в 13 европейски страни между 3 и 9 февруари. Проучването се фокусира върху въпроса как последните шест месеца са се отразили на моделите на потребление и финансовото положение на респондентите.
"В проучването виждаме, че инфлацията оставя своя отпечатък върху нагласите на потребителите и това е съвсем нормално, но има и своята позитивна страна, тъй като води до повишаване на финансовата дисциплина при домакинствата", коментира Райна Миткова, управител на ЕОС в България.
"Последните данни на Европейската комисия са предпазливо оптимистични, като годината е започнала по-добре от очакваното. Виждаме го и по нивата на събираемост в нашия бизнес, които стандартно са ефективен индикатор за чувствителни икономически сътресения - в момента при тях не отбелязваме проблеми", коментира Миткова, цитирана от БТА.
Освен по-отговорното отношение към личните финанси, проучването разкрива и промени в предпочитаните методи на плащане. Въпреки че по време на пандемията дигиталните разплащания станаха по-популярни, 42 на сто от европейците заявяват, че са използвали по-често пари в брой през последните шест месеца.
Тази тенденция се отнася и до групата на младите, като половината от 18-34-годишните също по-често са използвали пари в брой, наред с традиционно по-широкия набор от методи на плащане, характерен за тази възрастова група. Над половината от по-младата възрастова група заявяват нуждата си от повишаване на финансовата грамотност.
Снимка: pixabay