Уганда, Танзания, Кения: редица африкански държави инвестират в големи железопътни проекти. Там, където китайските фирми се провалят в реализацията, идват техните конкурентни от Турция.
Мрежата между столицата на Уганда Кампала и кенийския граничен град Малаба трябваше да бъде изградена от китайска компания, с която бе сключен и договор. Проектът възлизаше на 2,2 милиарда долара. Но покрай наложените от пандемията ограничения компанията така и не получи необходимите средства от китайската държавна Ексим банка.
Китай в продължение на години финансираше най-важните инфраструктурни проекти в Уганда, изпълнявани от китайски фирми, но сега предстои сериозна промяна. Правителството е в контакт с турски партньори, подписан е меморандум за разбирателство и вече тече техническата и финансова подготовка за окончателен договор.
Турция сериозно разширява влиянието си в Африка, казва Юнус Турхан, изследовател на турско-африканските отношения в университета "Хаджи Байрам Вели" в Анкара."Днес Турция има търговски споразумения с 45 африкански държави, над 1500 турски фирми са направили инвестиции от 70 милиарда долара в Африка", твърди той. По данни на Турхан в последните две десетилетия търговският обмен се е удвоил и през 2020 година е възлизал на 27 милиарда долара, пише DW.
Според информацията, която циркулира в Уганда, партньор за изграждането на новата железопътна мрежа е турската фирма "Япи Меркези". Фирмата вече е изградила важен път в Северна Уганда. "Представителите на правителството хвалят проекта, това е най-добрият път и според местните хора", казва Кибего.
При разширяването на жп линиите става въпрос и за регионална конкуренция. Танзанийският маршрут представлява "централен коридор" към вътрешността на континента.
Снимка: БГНЕС