Въпреки че пандемията от Ковид-19 изглежда остава зад гърба ни, някои от навиците все още са различни отпреди нея. Американците и британците все още не посещават ресторанти толкова често, колкото през 2019 г. Това може да се дължи на страха им от зараза или на инфлацията, която е оскъпила твърде много услугата, а е възможно и хората просто да са преоткрили радостта от домашната кухня.
Преди Ковид-19 около 5% от работните дни са били от дома, по време на пандемията този процент се изстреля до 60%, а сега се понижава до 30%. През есента на 2022 г. около 29,2% от всички служители на пълен работен ден са работили от вкъщи през част от времето, а 13,3% са били напълно дистанционно.
Но голяма част от ръководителите не харесват идеята. Те са изградили фирмена култура и режими на обучение, които зависят от личното взаимодействие. Техните предпочитания се противопоставят на тези на служителите, които отдават голямо значение на гъвкавостта. Вероятно обаче промяна, която ще остане валидна е, че ръководителите ще са по-толерантни към служителите си, когато им се налага да работят от дома си – да присъстват за ремонт, например, или когато трябва да се грижат за болно дете.
Друга промяна, която се очаква да остане трайна, е онлайн пазаруването.
Електронната търговия се развива от години, но преди пандемията тя държеше само около 11,9-процентен дял от общите продажби. Този дял се повиши до 16,4% през 2020 г. и оттогава е спаднал само до 14,8%. Много хора свикнаха с удобството на онлайн пазаруването, където се предлагат много повече стоки. Дори когато таксите за доставка се повишават, вероятността е този навик да се запази и това в крайна сметка ще означава край на дрогериите на всеки ъгъл и по-малко физически магазини.
Четете повече по темата в bloombergtv.bg