fallback

Бизнесът винаги си пробива път: Какво представлява паралелният внос в Русия

Как луксозните стоки стигат до руския пазар?

25.08.2022 | 15:05 Автор: Теодора Патронова

Ударил е часът на хора като Арарат Мардоян. 41-годишният арменец се занимава с покупко-продажби на автомобили. За предпочитане  - луксозни и предназначени за богати руски клиенти. Вносът на подобни стоки в Русия официално е забранен поради санкциите на ЕС.

Какво се е променило за Мардоян след началото на войната? "Абсолютно нищо", отговаря той, без да се замисли. Маршрутите за внос на санкционирани продукти просто леко са се променили. Не е тайна, че санкциите на Брюксел спряха вноса през някои западни пристанища. Но Русия е необятна страна - "нямате представа колко много са алтернативните начини да се влезе в Русия."

"Малка страна като Армения можеш лесно да изолираш с ембарго и санкции, но е смешно да смяташ, че можеш да отрежеш огромна страна като Русия от външния свят – та тя заема една осма от сухоземните площи в света. Бизнесът винаги намира начин да си пробие път", казва бизнесменът.

Това, с което Мардоян си изкарва хляба в сегашния момент, официално се нарича "паралелен внос". Схемата е сравнително проста. Оригиналните стоки, които вече не могат да се купуват в дадена страна заради санкциите - било то автомобили, перални машини или резервни части - се поръчват и внасят през друга, трета страна.

Преди началото на войната т.нар. паралелен внос беше забранен в Русия, също както и в много други страни. Това е така, защото се създава нелегален пазар, който трудно може да бъде контролиран. В началото на март обаче Кремъл узакони тази практика и сега постоянно актуализира и допълва дългия списък със стоки, които могат законно да бъдат "внасяни паралелно". В списъка присъстват над 50 категории стоки. Сред тях фигурират различни марки автомобили като Тесла, Мерцедес-Бенц, Ферари и Астън Мартин, пише DW.

Икономистът Стивън Тиан смята, че паралелният внос представлява много малка част от общата икономическа картина. В проучването се казва, че цялостният внос в Русия е намалял с повече от 50 процента. Друг автор на изследването - Джеф Зоненфелд - обяснява, че ако днес някой иска да си купи нови резервни части за самолети или екрани за iPhone в Русия, цената ще бъде със 100 до 500% по-висока. 

За Мардоян тази ситуация е благоприятна. Сътресенията в икономиката носят рискове, но и шансове, коментира той.

Снимка: Bloomberg.com

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК

fallback
Още от Свят
fallback