Проблемите на Украйна със зърното са много. Както с обработката на земята - тъй като нивите са запуснати, минирани или унищожени, така и със съхранението на реколтата - складовете са препълнени. Транспортирането обаче е почти невъзможно - директният морски път от Одеса, Мариупол и други важни украински пристанища е блокиран.
Проблемът с релсите
Но не може ли пшеницата да бъде превозена по суша с влак до Румъния и там да бъде натоварена на кораби? На теория е възможно. Но на практика разликата в разстоянието между релсите в различните страни е огромна пречка.
"В Украйна железницата е широкорелсова, докато в Европа има стандартно междурелсие", обяснява професорът по геоботаника Хансйорг Кюстер.
Респективно, ако влаковете със стоки от Украйна стигнат до границата, не могат просто да продължат към Молдова или по-нататък - към Румъния.
От сравнително евтиното зърно от Украйна зависят най-вече по-бедните страни в Африка и Близкия изток. Там вече има недостиг на украинска пшеница, а в последно време цените се повишиха рязко. Пшеницата, отглеждана в Германия и Западна Европа, не е подходящ заместител, тъй като е твърде скъпа за страни като Мароко, Египет и Алжир.
Според експерта Кюстер, просто решение на проблема не съществува. Тъй като става дума за огромни количества, транспортирането със самолет или с камиони е изключено. Извозването на украинската пшеница с влак не е възможно, а наблизо други пристанища няма, пише DW.
Помощта на Букурещ
Ако се погледне към картата на света и към списъка с основните вносители на украинската пшеница, се вижда, че единствените логични маршрути минават през Черно море, тоест през Румъния.
Снимка: Pixabay
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК
преди 2 години