Южнокорейският премиер Чхун Хон-вон подаде оставка

Оставката бе очаквана заради критиките срещу правителството след потъването на ферибота Sewol

27.04.2014 | 18:32 Редактор:
Южнокорейският премиер Чхун Хон-вон подаде оставка
Южнокорейският премиер Чхун Хон-вон подаде оставка

Южнокорейският премиер Чхун Хон-вон подаде оставка, заради реакцията на правителството след трагедията с потъналия на 16 април 2014 ферибот Sewol с ученици на борда.

Оставката на министър-председателя бе очаквана след огромните критики срещу правителството. Според роднините на загиналите в инцидента преди две седмици, контролът върху кораба и организацията на пътуването не са били проведена правилно, поради което се стигнало до трагедията.  В деня след катастрофата министър-предсетаделят на Южна Корея посети роднините на пътниците. Те обаче отправиха критики към него, тъй като решиха, че това не е знак на внимание, а политически ход. Все пак Чун Хон Уон реши да напусне поста си.

"Редно е да поема цялата отговорност и да подам оставка, като човек, който е ръководител на правителството. От името на кабинета се извинявам, че не успяхме да предотвратим този инцидент и да реагираме адекватно на случилото се" - каза Чхун Хон-вон.

M/v Sewol с 300 души на борда потъна по време на плаване от Инчон до остров Ченджу в Южна Корея на 16 април 2014, на около 20 километра от брега. Към настоящия момент е потвърдена смъртта на 187 души, а още 115 пътници все още са в неизвестност, като операциите по издирване продължават.

На 21 април 2014 световните агенции разпространиха транскипция на разговора между ферибота и Управление на корабния трафик /VTS/ на остров Чиндо /Южна Корея/, направен от Wall Street Journal. От него става ясно, че корабът е потънал 40 мин. След като е подал първия си сигнал SOS.

Докато диспечерите продължават да нареждат на кораба да започне евакуация, неидентифиран член на екипажа не може да посочи точния брой на пътниците /между 450 и 500/ пита отново и отново дали пътниците ще бъдат спасени веднага. Само минути след като диспечерите на брега получават потвърждение, че е била наредена евакуация на пътниците, връзката прекъсва.

9:37 a.m. - 9:38 a.m.
Чиндо VTS: Ферибот Севол, тук е Чиндо VTS.
Севол: Тук фериботът Севол

Чиндо VTS: Как потъвате?
Севол: Невъзможно да проверим. В момента пътниците са .. (не довършва изречението). Бреговата охрана и другите кораби на 50 метра. На левия борд хората, които ще се евакуират се опитват да напуснат кораба. Съобщих, но не е възможно да помръднем дори на ляво.

Чиндо VTS: Разбрах.
Севол: Корабът е легнал 60 градуса към левия борд. В момента дори хеликоптерът е тук, бреговата охрана. (неясен смисъл.)

(Транскрипцията продължава със сигнал SOS, предаван от VTS и повикване на други кораби на помощ. Продължава да вика Севол, който не отговаря.)

 

На 23 април 2014 влезе в сила Протоколът от 2002 към Атинската конвенция относно превоза на пътници и личния им багаж по море от 1974г., съобщава на сайта си специализираната агенция на ООН за безопасност по море, IMO. По-голямата част от правилата на конвенцията са включени в правото на ЕС чрез регламент №392/2009 на ЕП и Съвета от 23 април 2009. България е ратифицирала протокола като страна от ЕС. Протоколът въвежда изискване за задължително сключване на договор за застраховка за покриване на отговорността на превозвач, разяснява ИАМА.