Изчезването на джета на Malaysian Airline System (MAS) може да подлее вода пред плана на националния превозвач да се върне към печалба до края на 2014 г , считат анализатори, цитирани от Ройтерс.
Полет MH370 изчезна от радарите рано в събота около час след началото на своя полет от Куала Лумпур, след като се изкачи на височина от 35 000 фута .
MAS, чиято нетна загуба се разшири със 171% до 1,17 милиарда рингита (359,1 млн. долара) през 2013 г., регистрира силен спад на резервациите заради липсващия самолет и някои анализатори смятат, че това би могло да доведе до промяна в мениджмънта.
„Ние няма да се учудим от евентуални промени в управленската структура, предвид сегашните разочароващи финансови резултати и тежестта на текущия инцидент", заявява Даниъл Уон, анализатор в базираната в Куала Лумпур инвестиционна банка Hong Leong в своя бележка в понеделник.
От компанията отказват да коментират темата за възможни смени по шефските етажи, заявявайки, че фокусът остава в грижата за членове на семействата на пътниците от липсващия джет.
Това е вторият скорошен инцидент със самолет на превозвача, след като през октомври 2013 г. друга машина на MASWings, подразделение на MAS, се разби, докато се опитваше да се приземи, и така уби двама пътника, припомня Ройтерс.
„Това може да натежи на компанията за известно време, дори за месеци“, заяви Пон Тън Сю, ръководител на анализаторското звено в базираната в Куала Лумпур компания Interpac Securities. „Ще има опасения сред пътуващите дали те трябва да вземат полети на MAS в най-близко бъдеще. Пътниците и редовните пътуващи с MAS ще гледат внимателно как топ мениджмънтът ще процедира при тази кризисна ситуация. Това ще означава много за бъдещето на превозвача".
MAS си постави за цел да постигне обрат, след като за последен път отчете нетна печалба през 2010 г. - в размер на 237 млн. рингита, а след това губещи маршрути и конкуренцията от нискобюджетните авиокомпании като AirAsia накърниха бизнеса на компанията.
Едва наскоро от концерна се похвалиха, че виждат начални резултати от плана си за обрат след серия от корпоративни упражнения, които помогнаха за подобряването на паричния поток и намаляването на дълга. Авиокомпанията също така спечели подкрепата на профсъюза, в който членуват 20 000 служители след прекратената сделка за суап с AirAsia през май 2012 г.
Акциите на компанията се свиха с почти 66 на сто, откакто 59-годишният индустриален ветеран Ахмад Яхия се присъедини към контролираната от държавата авиокомпания през 2011 г.
След като в началните часове на сесията в понеделник акциите на компанията се сринаха с 18%, книжата на Malaysia Airlines започнаха възстановяване и накрая приключиха сесията със спад от 4 на сто до 23 рингита за акция. Същевременно водещият за Малайзия индекс KLSE се сви с 0,5 на сто.