Пометени от водната стихия - такава е съдбата на стотици къщи край река Ар. Други още се държат, но никой не знае какви щети са нанесли пороите на основите им - това тепърва ще се изяснява. А покъщнината? В Арвайлер стихията отнесе столове, маси, шкафове, по улиците навред плуваха мебели, оборудването на цели хотели потъна в дълбоката тиня. Някои от домакинствата имат застраховки, но останалите? И каква е общата стойност на нанесените щети?
По-лесно е да се оценят загубите, претърпени от фабрики и цехове. В Бад Нойенар 280 души работят за един подизпълнител на автомобилната индустрия. Водата в производствените халета на моменти достигаше до два метра, стихията отнесе 12 автомобила и една каравана, а в момента всичко е покрито с дебел слой кал. Хората поне още месеци няма да имат препитание.
Подобни съобщения пристигат от различни места в засегнатите райони. В Бад Мюнстерайфел един мол с около 50 магазина на практика беше пометен от стихията; хотел "Доринт" в Бад Нойенар е изцяло разрушен; в Леверкузен беше затворена една голяма клиника с 2500 служители.
Инфраструктурата: щети за 2 милиарда евро
Масивни са щетите, нанесени на инфраструктурата. Улици, пътища, жп-линии, мостове, антените на мобилните оператори, електро- и газопроводи - всичко това тежко пострада в регионите на бедствието. Министерството на транспорта смята, че щетите са на стойност 2 милиарда евро.
Железниците съобщават, че около 600 километра релси са тежко увредени, включително сигналната техника, семафорите и бариерите. Най-малко 20 локомотива и цели композиции остават извън строя за месеци напред. В долината на река Ар са разрушени поне седем жп-моста, затворени са редица железопътни линии. Разбитата пътна настилка и отнесените мостове ще затрудняват придвижването още дълго след като бъдат разчистени калта и наносите.
В няколко населени места хората още нямат достъп до питейна вода, нарушено е и газоснабдяването. Ще минат месеци, докато бъдат възстановени прекъснатите газопроводи, а това означава, че през есента и зимата много хора може все още да живеят на студено.
Зоните на бедствие бяха и комуникационно откъснати от света. Водните маси пометоха антените на мобилните оператори и прекъснаха стационарни телефонни линии, отнесени бяха и редица разпределителни кутии. Операторите спешно откараха в засегнатите региони мобилни антени, за да бъде възстановена връзката. Колко струва това - досега никой не е пресметнал.
Над пресмятането се работи обаче доста интензивно. Застрахователните компании още тази седмица ще дадат своите прогнози. В министерството на транспорта заседава група за бързо реагиране, която се занимава с възстановяването на мостове, жп-линии, улици, пътища и антени. Специалистите припомнят, че след големите наводнения по река Елба през 2002 са били необходими цели две години за отстраняване на най-тежките щети и пет години, докато засегнатите региони отново заприличат на себе си. Сравненията с предишните големи наводнения - това от 2002 и другото през 2013 година - показват, че правителството е трябвало да отдели цели 8 милиарда евро, за да подпомогне възстановяването. Независимо от застраховките и милиардите, изхарчени от домакинства и фирми.
Сегашното бедствие беше обаче много по-страшно от предишните. Най-ужасното е, че то отне живота на повече от 170 души, а може би ще бъдат открити и още жертви.
200 милиона евро спешна финансова помощ
Германското правителство се опитва да помогне колкото може и в момента дава зелена светлина на помощен пакет на стойност 200 милиона евро. С тези пари ще бъдат ликвидирани най-тежките щети по сградите и публичната инфраструктура и ще се помага на хора, изпаднали в особено бедствено положение. Планират се и допълнителни фондове за възстановяване, като сумите ще бъдат уточнени едва тогава, когато има по-точна оценка за щетите. Правителството в Берлин поема разходите за всички спешни мерки, спасителни операции и за действията на пожарната, полицията, армията и Службата за техническа помощ. Поискани са и пари от фондовете за солидарност на ЕС, пише DW.
Снимка: БГНЕС
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК