Авиокомпаниите са против ранните планове на Европейския съюз, които могат да прехвърлят част от разходите и отговорностите при въвеждането на ваксинационни паспорти върху индустрията, пише The Wall Street Journal.
ЕС се придвижва напред с плановете си за въвеждането на “дигитален зелен сертификат” - документ, който да съдържа информация на пътника за Covid-19, включително минали ваксинации (при наличието на такива) и резултати от тестове. Правителствата, летищата и авиокомпаниите се надяват, че това ще засили трафика между страните от блока, улеснявайки проверките, ако пътниците са имунизирани.
Междувременно в петък Американските центрове за контрол и превенция на заболяванията посочиха, че пътниците, които са напълно ваксинирани срещу Ковид-19, могат да пътуват без сериозен риск.
Планът на ЕС все още се изготвя, но правителствата проследяват проекта за въвеждане в средата на юни. Основната му концепция е, че европейците, които са ваксинирани, ще получат сертификат - независимо дали хартиен или електронен, с баркод, който може да бъде сканират на летищата, за да се удостовери имунизацията.
Въпреки че авиокомпаниите подкрепят усилията, те се обявиха срещу предложенията, които може да изискват от тях да понесат част от отговорностите, за да направят системата работеща. Също така те са и против идеята за сканиране на баркодове на летищата, като посочиха, че това допълнително може да удължи времето за проверки.
ЕС създава система по подобие на политиките за визите за пътувания за граждани извън блока. Въпреки че проверките на визите обикновено се изпълняват от граничните служители на летищата, авиокомпаниите отдавна също са натоварени със задачата да проверяват дали пътниците имат правилните визи, преди да потеглят. Дружествата от сектора подлежат на глоби в размер на до 10 хиляди евро според някои европейски юрисдикции, ако те са позволили на пътник да напусне дадена страна без правилната виза.
Авиокомпаниите сега посочват, че не могат да си позволят риска от още глоби или допълнителни разходи за разглеждането на новите документи. Превозвачите изгориха 140 милиарда долара кеш между март и декември миналата година, сочат изчисления на Международната асициация за въздушен транспорт, като се очаква да изгубят още 95 милиарда долара през 2021 г.
Авиокомпаниите не могат да си позволят да поемат разходите за тези подобрения“, предупреди Томас Рейнарт, управляващ директор на Airlines for Europe, която представлява авиокомпании, включително British Airways, подразделение на International Consolidated Airlines Group SA, Deutsche Lufthansa и Air France-KLM Group.
Всички нови разходи ще бъдат поети от всички авиокомпании, които оперират на европейските летища, а не само от европейските превозвачи, съгласно предложението.
Все още не е ясно колко може да струва системата. Авиокомпаниите са разтревожени, че може да се наложи да поемат разходите за допълнителен персонал и оборудване, с което да оперира системата, плюс възможните глоби.
“Предложението на ЕС предвижда 49 милиона долара за разработването на централен портал, към който да се свържат правителствата, като всеки отделно може да реши как най-добре да го приложи на национално ниво”, заяви Йоханес Барке, говорител на Европейска комисия.
По негови думи в някои държави членки правителствата може да решат да използват свои представители за проверката на ваксинационните паспорти, но в други отговорността може да падне върху авиокомпаниите, пише bloombergtv.bg.
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК