Последните неуспехи за възстановяване на въздушните пътувания пораждат опасения, че кризата отново надвисва над авиационната индустрия, пише Bloomberg.
Второ загубено лято заради коронавирусната пандемия вероятно ще доведе до повече фалити на компании, заедно с повторение на спасителните мерки от 2020 г., съкращенията на служители и отменените полети, смятат от IBA Group.
През миналата седмица оптимизмът, който насърчи покачването на индекса Bloomberg World Airlines до най-високото ниво от началото на пандемията, се изпари, пише BloombergTV.bg.
“Почвата се променя от днес за утре”, заяви Стюарт Хачър от IBA.
“Правителствата са наясно, че отлагането на пътуванията ще значи повече болка за авиационната индустрия, но са разтревожени от нивата на заразени, дори когато усилията за ваксинации продължават”, отбелязва той.
Европейските превозвачи са особено засегнати заради нарастващия брой на новозаразени с Covid-19 и новите блокади. Компаниите от сектора на пътуванията, като TUI и Ryanair, обикновено използват първите три месеца от годината за направата на летни резервации, което им предоставя средства да изпълняват операциите си.
Междувременно всяка допълнителна възможност бързо изчезва. TUI, която превозва германски и британски туристи, заливащи Средиземноморието през горещите месеци, заяви в четвъртък, че има достатъчно ликвидност поне “до края на лятото”, без да предоставя повече детайли. IAG, собственикът на British Airways, си осигури нов заем, използвайки слотовете за излитане и кацане на Heathrow като обезщетение.
Юли или банкрут
“Пътуванията трябва да бъдат подновени сериозно до 1 юли или превозвачите рискуват да изпуснат ключови месеци, които ще генерират значителен дял от годишните им печалби”, заяви главният изпълнителен директор на Air France-KLM Бен Смит.
“Критичното за юли е, че третото тримесечие е ключово за мнозинството от европейските превозвачи и оцеляването им през годината”, коментира Смит. Ръководената от него група настоява за бързо одобрение на т.нар. ваксинационни паспорти и край на карантините, които удрят търсенето.
“Въпреки че 45 авиокомпании не оцеляха през 2020 г., много повече се надяваха на възстановяване на пазара”, коментира Хачър. Това изглежда все по-малко вероятно с напредването на годината, като Международният съвет на летищата заяви в четвъртък, че очаква глобалният пътнически трафик да остане на близо 50% под обичайните нива през тази година.
Въпреки че повечето превозвачи могат да оцелеят на отлагане на летните почивки, цената за това ще бъде значителна. Дори преди последния отлив в търсенето Международната асоциация по въздушен транспорт заяви, че авиокомпаниите ще се нуждат от още 80 милиарда долара правителствена помощ през тази година.
Повече фалити
В Европа Air France-KLM търси допълнителна помощ, въпреки че получи 10,4 милиарда евро (12 милиарда долара) под формата на заеми и грантове миналата година. TUI, която получи 4,8 милиарда евро помощ от германското правителство, не предостави финансова прогноза на годишната си среща по-рано тази седмица.
Авиационният сектор също ще се нуждае от държавна подкрепа, твърдят от ACI, като предупреждават, че дори големите хъбове изпитват трудности. Индустрията е “в несигурна ситуация точно сега”, коментира икономистът Патрик Лукас.
Нискобюджетните превозвачи като Ryanair, EasyJet Plc и Wizz Air имат силни позиции по отношение на ликвидността и лесни възможности за увеличаване на резервите чрез продажбата на самолети и сделки за отдаването им под наем.
Възможно е също така да има увеличение от 50 милиарда долара на подкрепата за индустрията в САЩ и подобни мерки да бъдат взети за временно освободените служители в Европа и по света. Дори в такъв случай авиокомпаниите ще трябва да преминат към по-дълбоки съкращения на разходите.
Повече превозвачи също така вероятно ще потърсят опции за защита срещу банкрут, където това е възможно, следвайки компании като Norwegian Air Shuttle ASA и Virgin Atlantic Airways.
Снимка: БГНЕС
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК