За оптимистите по отношение на ваксините може би няма по-ясен начин, по който да заложат на възстановяването, отколкото инвестирането в авиокомпании. Много зависи от това обаче дали нискобюджетните превозвачи ще могат да останат такива, пише The Wall Street Journal.
Тази седмица отчетът на базираната в Дъблин Ryanair за четвъртото тримесечие не успя да оправдае очакванията на анализаторите. Миналата седмица Southwest Airlines успя да надмине очакванията, но предостави мрачни насоки за представянето си през настоящото тримесечие. Все още не е ясно дали пътуванията за почивка могат да бъдат възстановени навреме до летния сезон.
Инвеститорите са наясно, че рано или късно изходът от пандемията ще подкрепи нискобюджетните авиокомпании за сметка на традиционните им конкуренти. Трафикът на къси дестинации ще се възстанови преди международните пътувания, като пътуващите по работа ще бъдат по-малко и ще имат повече съображения, свързани с цената.
Пазарите вече включиха в оценките си тези прогнози: средно акциите на нискотарифните превозвачи почти възстановяват цените си до нивата от преди година, въпреки че очакванията са приходите им да достигнат предпандемичните нива около 2025 г. За да отговорят на прогнозите на фона на предоставяните големи отстъпки, те ще трябва да излязат от коронавирусната криза, като правят много повече пари с по-малко продажби.
С други думи - компаниите трябва да намалят структурните си разходи. Това е предизвикателството пред тях.
Въпреки че общите разходи спаднаха - самолетите са заземени и превозвачите пуснаха във временен отпуск или съкратиха голяма част от работната си сила - продажбите намаляват с повече. Southwest и Ryanair намалиха оперативните разходи съответно с 35% и 54%, но и в двата случая приходите спаднаха с повече от 60% спрямо 2019 г.
След като трафикът се възстанови, продажбите отново ще надвишават разходите. Въпросът е с колко.
Укрепването на основните бази може да доведе до структурни предимства, но има по-висока цена от фокусирането върху печелившите маршрути. Преди 2008 г. нискотарифните авиокомпании разчитаха на втората стратегия и техните разходи намаляваха, тъй като те предоставяха повече места, увеличавайки печалбите си на фондовата борса. През последното десетилетие обаче, навлизайки на повече пазари, ситуацията се промени. Дори разходите на Ryanair вървят нагоре.
През следващите години анализаторите изглежда вярват, че нискотарифните превозвачи могат да постигнат най-доброто от двете епохи - да контролират разходите, докато навлизат на нови пазари. Техните модели прогнозират както висок растеж, така и стабилни разходи, показват данни на Visible Alpha.
Макар и да не е невъзможно, това ще изисква перфектно изпълнение и много ниски разходи за заплати.
Междувременно Wizz Air има шанс да се превърне във водеща сила в Европа, използвайки нискобюджетната си структура и финансово влияние на по-голям дял от пазара, когато коронавирусната пандемия отшуми, пише Bloomberg.
Унгарският превозвач намали капацитета си на летищата в Италия, Германия, Норвегия и Великобритания по време на пандемията, но на запад ситуацията беше забавена от мерките, предназначени да стабилизират индустрията, силно засегната от пандемията.
Властите в Обединеното кралство и Европейския съюз удължиха отказа си от правилата, които принуждават авиокомпаниите да се откажат от неизползваните слотове за излитане и кацане, предпазвайки ги от конкуренти, целящи експанзия на хъбове като лондонския Gatwick.
Главният изпълнителен директор на Wizz Йозеф Варади твърди, че мерките са протекционистични и че летищата биха посрещнали нови наематели.
“Летищата уволняват служители в резултат на спирането на полети на действащи авиокомпании”, посочи Варади. “Бихме могли да съживим тези летища, но сме блокирани”, добави той.
Цялата статия четете на bloombertv.bg
Снимка: Pixabay
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК