Пандемията промени коренно навиците ни при пътуване. Носенето на маски е задължително във всички превозни средства, включително в самолетите, където обаче важи едно изключение: когато пием течности или се храним, имаме право да свалим маската. Твърди се, че това не увеличава риска от зараза, тъй като самолетите са оборудвани със специални вентилационни системи, които намаляват до минимум хоризонталните въздушни потоци. Казано по друг начин: в самолетите въздухът се движи основно отгоре надолу.
Зараза в бизнес класата
Публикувани сега изследвания обаче показват, че въпреки това е възможно да се заразим с коронавирус по време на полет със самолет, съобщава списание "Шпигел", като уточнява, че във въпросните изследвания става дума за полети от пролетта, когато при пътуване със самолет още не беше задължително да се носи маска.
При първото изследване екип от Медицинския университет в Ханой е проследил пътниците на директен полет от Лондон до Ханой. Предполага се, че 72-годишна жена, която по време на полета е имала кашлица и гърлобол, е била първият пътник със зараза на борда на този самолет. Изследователите са успели да издирят всичките 16 членове на екипажа и общо 168 от пътниците (84% от всички пътували с този полет). След проведените тестове положителна проба са дали 15 пасажери и един член на екипажа, като 12 от общо 15-те заразени пътници са били настанени в бизнес класата, където е седяла и болната жена.
В тази връзка е интересно и второто изследване, което е проучило четири случая на зараза с коронавирус по време на полет от Бостън до Хонконг. При четиримата заразени учените не само са установили самата инфекция, но и са успели да разчетат геномите на причинителите на заразата. Резултатът: те се оказали напълно идентични. Между януари и юни са били изследвани общо 30 000 геноми на вируса, като при нито един от тях не е имало 100-процентово съвпадение с пробите от полета до Хонконг. От което следва, че по всяка вероятност заразяването е станало именно на борда на самолета.
И двете изследвания пораждат сериозни съмнения относно ефективността на мерките в самолетите. А особено тревожен е фактът, че дори в бизнес класата, където седалките са доста разредени, един човек с коронавирус може да зарази толкова много пътници.
Къде трябва да се внимава най-много
Друго изследване, проведено от учени от университета в Сеул, показва на свой ред къде в самолета е най-вероятно да се заразим с коронавирус. За целта всичките 310 пътници на борда на самолет, изпълняващ полет от Милано до Сеул, са били изследвани за симптоми преди да се качат в самолета. Единайсет от тях не са били допуснати на борда, тъй като са имали симптоми. На останалите са били раздадени маски от високия клас на защита, след което пътниците са били настанени на поне 2 метра един от друг. Маските са били сваляни само по време на хранене или при ходене до тоалетните помещения.
След кацането пасажерите отново са били изследвани, след което всички, без изключение, са били поставени под 14-дневна карантина. На първия и на последния ден от карантината на всички са били направени тестове за коронавирус. Резултатите: шестима души са дали положителни поби на първия ден, а една пътничка е била с положителен тест на последния ден от карантината. Авторите на изследването са убедени, че въпросната жена се е заразила именно по време на полета, тъй като е седяла в близост до човек с коронавирус, който обаче не е имал никакви симптоми, а освен това е посетила тоалетните помещения, които са се намирали близо до друг заразен пътник без симптоми, пише DW.
За да потвърдят изводите от това изследване, учените са повторили експеримента при още един полет от Милано до Сеул. Тъй като и този път изследването завършило със сходни резултати, учените стигат до извода, че рискът от предаване на заразата е най-висок на онези места в самолета, които биват докосвани от повече хора. В най-голяма степен това важи за тоалетните помещения и за повърхностите, до които пътниците се докосват при качване или слизане от самолета, както и по време на самия полет.
Снимка: Pixabay
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК
преди 4 години
преди 4 години