САЩ окончателно се раздели с дела си в General Motors

Вашингтон се притече на помощ на американския автомобилен сектор в най-мрачните дни за страната по време на финансовата криза

10.12.2013 | 09:37
САЩ окончателно се раздели с дела си в General Motors
САЩ окончателно се раздели с дела си в General Motors

Американското правителство продаде и последните си акции в производителя на автомобили General Motors (GM). Така Министерството на финансите сложи край на историческата спасителна помощ, която предостави на една от важните за американската икономика компании.

Пoлучените от продажбата 39 млрд. долара все пак причиниха загуби на  данъкоплатците за около 10,5 млрд. долара. Вашингтон се притече на помощ на американския автомобилен сектор в най-мрачните дни за страната по време на финансовата криза от 2007-2009 г.

„Тази важна глава от историята на нашата нация вече е затворена“, сподели министърът на финансите Джак Лю.

Средствата, налети в индустрията, дойдоха от фонд на обща стойност 700 млрд. долара, който Конгресът създаде, за да заздрави банковата система и за да успокои инвеститорите на Wall Street.

Данъкоплатците все още може да отчетат печалба от спасителните опити на правителството въпреки записаните загуби от програмите за оказване на помощ на жилищния и автомобилния сектори.

В продължение на поколения на най-големия производител на автомобили в Америка се гледа като на символ на индустриалната мощ на страната. Кризата обаче повали компанията и за кратък период през 2009 г. тя навлезе в несъстоятелност.

В момента компанията печели от нарастващото потребителското търсене в САЩ. През миналия месец автомобилния пазар в страната отчете най-сериозния ръст на продажбите на автомобили в последните повече от шест години.

GM записа печалба в размер на 4,3 млрд. долара за първите девет месеца на годината. Акционерите също спечелиха, макар че акциите на дружеството след публично предлагане през 2010 г. изостават далеч от подема на фондовия пазар в момента.

С излизането на правителството от GМ на концерна сега ще бъде разрешено да изплаща дивиденти за първи път от IPO-то му. GM също може да предложи по-щедър пакет от компенсации, ако Бордът на директорите реши да търси външни кандидати, които да заменят изпълнителния директор Дан Акерсън.

Повече корпоративни новини вижте в материала на Bloomberg!