Kоронавирусът се явява като основен тест за един от най-важните елементи на технологичната индустрия през последното десетилетие, а именно споделената икономика, пише Bloomberg. Бизнесите, които включват превозването на хора, отдаването под наем на скутери или пространства, се изправят пред сериозни предизвикателства заради строгите ограничителни мерки в редица държави. Някои от най-скъпите стартъпи в историята се сблъскват с предизвикателства, каквито нямат аналог в миналото.
"Uber и Lyft очевидно са в епицентъра на безпрецедентната пандемия и наближаващия икономически апокалипсис, като се има предвид техния модел на споделени пътувания. Той е изграден върху основите на мобилността, потребителското доверие и търсенето на пътувания“, коментира анализаторът в Wedbush Дан Айвс.
Проблем за тези компании е, че не е ясно дали бизнесите им могат да са успешни и в идеални условия. Uber и Lyft, които са двете водещи компании в сектора на споделени пътувания, никога не са работили на печалба и се представят незадоволително на Wall Street от първичното им публично предлагане преди година. Postmates и Door Dash, които имат сходни модели за доставка на храна, губят пари и може да предизвикат още скептицизъм сред инвеститорите. Моделът на работа на всички тези компании, според който те използват огромен брой независими от тях лица, вместо да наемат служители, е изправен под все по-агресивен натиск от правен аспект, информира Bloombergtv.bg.
Много от компаниите от споделената икономика имат предимство пред конкурентите от традиционните индустрии. Иновациите им включват намаляването на разходите и риска за шофьорите, доставчиците и собствениците на жилища. Сега обаче шофьорите се оказват без работа с новозакупени скъпи автомобили, с които трябваше да превозват добре платежоспособни клиенти на Uber. А хората, които си купиха имоти с цел да ги отдават под наем на платформата на Airbnb, все още имат да плащат ипотека и сметки за ток. Затова и Airbnb и Uber лобират пред правителствата да разширят обезщетенията за безработица на независими доставчици на услуги и еднолични търговци.
Снимка: Bloomberg/Andrew Harrer
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК