Трансформацията на американското семейство се задълбочи през последното десетилетие, тъй като все по-голямото разнообразие от традиционното семейство тип "женени с деца", пише The Wall Street Journal. Бракът играе все по-малка роля в семействата, все повече хора живеят заедно без да се женят или развеждат. В същото време все по-голям процент еднополови двойки сключват брак, след като през 2015 г. спечелиха това си право след решение на Върховния съд в страната. Домакинствата, в които живеят няколко поколения стават все по-разпространени, като по този начин повече деца растат, заобиколени от различни поколения.
Всичко това показва все по-голямото отдалечаване от формата на семейството, считано за традиционно от десетилетия насам. В началото на 60-те години на миналия век две трети от децата са отгледани в семейства от женени двойки. Днешната ситуация ситуация обаче се различава от тази в миналото. И това кара и бизнесът да има различен подход.
Строителите на жилища, проектират домове с по-голяма гъвкавост, съобразявайки се с разнообразните модели семейства. Производителите на потребителски продукти също коригират размерите на опаковките и въвеждат различните семейни типове в рекламите, пише Bloomberg TV Bulgaria.
Ето някои от най-важните промени:
Бракът играе все по-малка роля
Все по-малко деца се отглеждат от женени родители. През 2017 г. един от четири родители, имащи деца, не е бил женен, спрямо един на всеки десет през 1968 г. по данни на Pew Research Center.
Д-р Кохен казва, че бракът заема все по-малка роля в живота на хората в сравнение с миналото. Според него това е така, тъй като в днешно време хората се женят късно, вероятността да се разведат е по-голяма, като повечето двойки предпочитат да съжителстват на семейни начела без брак. Финансовата криза не обърна тази тенденция. Процентът на семействата с двама родители и деца, независимо дали женени или не, е спаднал от 87% през 1970 г. до 70% през 2008 г. Около една трета от неженените родители са живели на семейни начела през 2017 г. спрямо само 20% през 1997 г.
Повече еднополови двойки се женят
Групата, в която процентът на сключените бракове се повишава, е тази на еднополовите двойки. Това е така поради решението на Върховния съд от 2015 г. бракът между еднополови двойки да бъде легализиран. Днес около 543 000 домакинства са съставени от еднополови двойки, които са сключили брак. Други 469 000 домакинства са представени от еднополови двойки, които живеят заедно, но не са сключили брак помежду си. Според бюрото за преброяване в момента над 191 000 деца живеят с родители от един и същи пол.
Домакинствата, в които живеят няколко поколения, се увеличават
Много деца биват отглеждани в семейства, в които няколко поколения живеят под един покрив. През 2016 г. двадесет процента от населението на САЩ живее съвместно с няколко поколения, спрямо само 17% през 2009 г. и 12% през 1980 г. Причините са най-различни. Увеличаването на етническото и расовото разнообразие, означава все повече семейства да обединяват културните традиции на съжителството между млади и стари поколения. Високата смъртност води до това все повече баби и дядовци да стават попечители на своите внуци. Застаряването на населението също е причина двойките, които имат деца да живеят заедно и със своите възрастни родители.
Друг голям фактор за съжителството на много поколения под един покрив са големият брой млади пълнолетни хора, които се върнаха да живеят у дома, или никога не са напускали дома си след финансовата криза. През 2019 г. 32% от 18 до 34-годишните живеят в дома на родителите си спрямо 28% през 2007 г. „Това да се изнесеш от дома, да вземеш заем и да започнеш работа се превърна в проблем, значително влияещ върху семейните модели в САЩ“, казва главният икономист на Deutsche Bank Торстен Слок.
Компаниите променят своите стратегии
Демографските тенденции оказват огромно влияние върху бизнеса – от жилищата до потребителските продукти. Главният изпълнителен директор на KB Home Джефри Мезгер казва, че в жилищната индустрия, различните семейни типове предполагат наличие на гъвкавост при осигуряването на нов дом. Строителството на нови жилища позволява на купувачите да изберат колко спални и бани да имат в своя дом.
Производителите на потребителски стоки задълбочават своите изследвания върху домакинствата, като вече не задоволяват нуждите само на един семеен тип. Появата на по-малки опаковки и разфасовки на продуктите, е предназначена за семействата с малък брой членове. Рекламната индустрия също претърпя промяна – появиха се множество реклами, показващи различните типове семейства – еднополови, мултикултурни и такива с по един родител.
Според компанията Pampers досегашните реклами, отразявайки традиционното американско семейство - майка и баща, заедно с двете им деца момче и момиче, вече са в миналото, като картината за традиционното семейство се променя драматично.
Снимка: Pixabay
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК