Изключително скъпата и невероятно сложната система за електронните винетки започна работа подобно на столичните градски строежи – с много проблеми и грешки. До 15 януари ще се пътува без нужда от винетни стикери, отбелязаха от АПИ. След тази дата обаче ТОЛ-полицията и катаджиите ще започнат да глобяват шофьорите без винетки. Също така спира и конвертирането на хартиените стикери в електронни поради опити за измама.
"Надявам се решението да няма винетки до 15 януари да успокои шофьорите. Надяваме се това да създаде толеранс на пътя. Спряхме конвертирането на хартиените винетки – 35% от тях бяха опити за измама. Системата има проблеми, но те се отстраняват. До 15 януари всичко ще бъде оправено. Системата обаче няма да позволява промяна на данните, ако се допусне грешка. Не мисля, че ще има финансова щета за бюджета. Повечето граждани имат валидни винетки до 31 януари. Въпреки гратисния период, няма да има компенсация за шофьорите, които все пак са успели да си купят електронна винетка. Системата ни е най-модерната", коментира директорът на Националното ТОЛ управление Антон Антонов пред репортера на Bulgaria ON AIR Мария Папазова.
IT специалистът Иво Мирчев посочи в студиото на "България сутрин", че тази система била въведена преди 15 години в Румъния.
"Замисълът ѝ не е нов. Но реализацията ѝ в България куца. За нея са дадени 180 милиона - много повече пари, отколкото всъщност струва. Тази система не представлява особена трудност, особено за IT държава като България. Винаги когато един проект попадне под контрола на държавата – той се проваля. Ако системата беше тествана от 18 август, както се твърди, то елементарните проблеми щяха да си проличат на втория час. Държавата не може да управлява подобни процеси", категоричен бе той.
Гостът заподозря корупционна схема, стояща зад прекомерната цена на системата за електронни винетки и ТОЛ-такси.
"Когато се отдели толкова голяма сума за такава поръчка, в това число са и подкупите по веригата, то фирмата изпълнител е спокойна, че няма да има последствия от провал на проекта. Така тя няма стимул да наема по-кадърни специалисти. Не може така да се продължава. Първоначално казаха, че нямало да има санкции за фирмата изпълнител, а сега го обмислят. По тези проекти работят хора, които не знаят какво вършат", подчерта Мирчев.