Мобилни екипи измерват нивата на замърсяване на въздуха в София. Замерванията се правят на 4 локации в столицата, а инициативата е за цяла Европа, като у нас се осъществява от испански специалисти, които работят заедно с екипа на "Зелена София" към Столичната община.
"4-те локации са определени по критерии, които са необходими, за да може самото измерване да е ефективно и това трябва да са участъци, където има голям трафик, т.е. голям поток от коли. След което те трябва да имат положителен наклон, така че колата да се изкачва и да дава газ, за да можем да отчетем емисии - да не се движи по инерция", обясни за "България сутрин" Елица Панайотова от "Зелена София".
Другото необходимо условие е пътното платно да не е много широко, така че колите да не се задминават и да не минават две коли по едно и също време през измервателните съоръжения.
Измерванията се правят вече трети ден, а основния инструмент за тях са кутии с инфрачервени и ултравиолетови лъчи, които улавят емисиите и скоростта на преминаващия автомобил.
Освен това се снима и номерът на всяко превозно средство, а след това данните се пращат в КАТ. Това е нужно, за да бъде анализът по-прецизен, тъй като от КАТ връщат информация за модела на автомобила, обема на двигателя, какво гориво ползва и на колко години е.
Шофьорите пък могат да се информират за вредните емисии на автомобилите си по два начина. Първият е чрез табло, поставено малко след мобилната лаборатория, което съдържа три емотикони и чрез тях водачът разбира дали емисиите на колата му са високи, средни или ниски.
Вторият начин е чрез писмо, което съдържа цялата информация. Водачите обаче не подлежат на санкции, а идеята на тяхното уведомяване е да решат дали да предприемат мерки, ако автомобилът им с отчетени високи емисии.