Смисълът от матурите е да се анализира резултатът и да се види как работи системата. Резултатите трябва да бъдат инструмент за усъвършенстване на образователната система, обясни пред Bulgaria ON AIR бившият министър на образованието Сергей Игнатов.
Днес четвъртокласниците полагат тест по "Човекът и обществото", а по стара традиция сред учениците и родителите има голямо напрежение. Сергей Игнатов бе категоричен, че конкурентната среда е вредна, а изкуствената елитарност в нашето образование пречи.
"Основното нещо, което Министерството на образованието трябва да подпомогне, е грижата за учителя. Трябва да има базова заплата и от нея да може да се расте, но тази заплата да не е сегашната. Просперитетът на нашата държава зависи от това българският учител да има равен статут с този на лекарите и юристите", коментира още Игнатов.
Бившият зам.-министър на образованието и директор на 119 СОУ в София Диян Стаматов отбеляза в "България сутрин", че в 4 клас външното оценяване е различно и децата се явяват с много голям ентусиазъм.
"При 7 клас външното оценяване е по-стресиращо, защото от тях се очаква да влязат в по-елитно училище, което създава притеснение. За PISA нашите ученици не се подготвят. Преместват се от една стая в друга и им се казва "Сега ще решите един тест". Нашето оценяване трябва да бъде съвместимо с това, което се предлага от PISA", обясни той.
Според Стаматов от външните оценявания може да се съди за качеството на подготовката и напредъка на самите ученици, което по думите му трябва да определя финансирането на учебните заведения.
"Точките от тестовете не се превръщат в оценки, а остават точки. Второто ново нещо е, че с тези точки може да се кандидатства в математически и природо-математически гимназии", уточни Диян Стаматов.
Aсен Александров, който е директор на 51 СОУ "Елисавета Багряна" в София, сподели пред репортер на Bulgaria ON AIR, че учениците са подготвени и очаква да се представят много добре на днешната матура.
"Опитах да успокоя родителите и учениците, че тези оценки не значат нищо за бъдещето на децата. Успокоявам и учителите - те никога не са били санкционирани или награждавани за по-високи резултати", коментира той.
Началният учител Мария Миразчийска подчерта, че учениците трябва да свикват с явяването на изпити и тестове. Тя обаче е на мнение, че не би трябвало точките от теста да бъдат с еднаква значимост, тъй като трудността на въпросите от предметите е различна.