Отговорността за инцидента в Хитрино е на машинистите, но трябва да се изградят и системи, които да предпазват от допускането на такива грешки. Това заяви председателят на Съюза на българските железничари Петър Бунев в "България сутрин". Според него най-вероятно машинистите са заспали и са поддържали автоматично тази скорост.
При възникването на железопътно произшествие има три хипотези за причините, заяви от своя страна в студиото на Bulgaria ON AIR проф. Ненчо Ненов, който изготви експертиза за инцидента в Хитрино.
"Първо - субективният фактор, който очевидно се потвърждава от изготвената експертиза. Второ - подвижният състав и трето - състояние на инфраструктурата", каза експертът и добави, че след разчитане на записите от черните кутии на локомотивите показва, че има проблем с локомотивната бригада, но какъв е той тепърва ще се изяснява.
Според него трябва да се изготви анализ, с който да се избегне повторен такъв инцидент.
Проф Ненов е съгласен, че трябва да се изгради системата "Сheck points" за контрол на подвижния състав, която струва около около 8-9 млн. евро. По думите му има финансиране от Европа и то трябва да се търси. Липсват средства за инвестиции и ремонт на пътя, подчерта и Бунев.
През последните години назрява много сериозен проблем с подготовката на кадри, подчерта проф. Ненов и добави, че интересът към професията става все по-малък.
Отговорност ще бъде потърсена със сигурност, смята проф. Ненов.
"Трябва да мислим за кадри, за бордова апаратура, системи за сигурност в инфраструктурата, както и за подвижния състав, който е на средна възраст над 35-40-годишна възраст", обобщи той.