Премиерът Бойко Борисов и вътрешният министър Румяна Бъчварова на практика осъдиха един човек, изпращайки го в Турция. Така депутатът и лидер на партията "Нормална България" Георги Кадиев коментира предаването на Абдуллах Бююк на Турция в България сутрин по национална телевизия Bulgaria ON AIR.
"Погазиха закона, погазиха Конституцията, погазиха основни човешки ценности, погазиха европейски конвенции", посочи той.
Според Кадиев Бююк е част от някаква сделка - "или изплащаме някакви стари вини на Бойко Борисов, или е някаква бъдеща сделка, но не знам каква".
Председателят на МЕНСА Христо Радков заяви, че е чул "ЗА" и "Против" предаването на Бююк.
"От една страна чух, че незаконно е пребивавал в България, а от друга страна чух, че сме длъжни да го предадем, но трябва да спазим закона", обясни той.
Формално всичко е по закон, посочи Кадиев. По думите му "ние го предаваме като част от Спогодбата за реадмисия - тоест ние го възприемаме като бежанец, който е дошъл без документи и го връщаме от държавата, от която е дошъл".
"Това, за което правителството си е затворило очите е какво ще се случи с този човек там. Те прекрасно знаят какво ще му се случи там. Най-вероятно ще има сериозна реакция от страна на ЕК", прогнозира Кадиев.
Георги Кадиев и Христо Радков коментираха в студиото на Симеон Белев и Лора Инджова дали трябва да се забранят автомобилите с десен волан. Припомняме, че българско семейство мотористи загинаха при тежка катастрофа с микробус с десен волан, а турският шофьор Фарук Бекташ избяга.
Преди ден депутатът Кадиев внесе законопроект срещу колите с десен волан. Според него има голям риск при този тип автомобили - при изпреварване, при паркиране, лоша видимост. "Когато нямате правила, както е в България за регистрация на такива автомобили има парадоксални случаи. Има автобуси от Градския транспорт с десен волан, тогава пътниците слизат от страна на пътното платно".
Той коментира още, че преди време от КАТ са отказали да направят графа за ляв и десен волан, а сега не може да се даде статистика нито колко такива коли се карат, нито колко катастрофи има с тях.
Кадиев предлага още да се увеличи Гражданската отговорност за тези автомобили.
Радков се съгласи, че трябва да се вземат някакви мерки за колите с обратна дирекция, но според него предложението не е внесено добре.
В ефира на Bulgaria ON AIR се включи и състезателният пилот Румен Дунев. Според него голямата тенденция за внос на автомобили с десен волан се дължи на това, че българският шофьор няма голяма покупателна способност.
"В зависимост от това дали автомобилът е с лява или дясна дирекция, цената може да варира с между 30% и 50%. Зависи от класа на автомобила", уточни той.
"Много хора се подлъгват от това, че е автомобил и ще свикнат. Но едва след като го купят осъзнават колко труден е той за каране и колко е трудно за свикване с габаритите. Когато тръгнат да карат извънградско и попаднат в дълга колона от автомобили и започне едно изпреварване, осъзнават колко е трудно", добави Дунев.
По думите на професионалния шофьор, освен с волана трудно се свиква и със скоростния лост, особено, когато скоростната кутия е ръчна. Проблем има и с фаровете, които са предназначени за лява канавка, а тук е дясна, добави той.
Най-сериозната предпоставка за опасност е при изпреварването, защото трябва да изнесе целият автомобил, коментира още Дунев. По думите му след като осъзнаят колко е трудно управляването на такъв автомобил, шофьорите се опитват да преместят волана и подчерта, че това трябва да се прави от специализиран сервиз.