"Образованието не е да съобщиш двойките и шестиците, а да се направи нужното тези слаби резултати да стават още по-малки, децата да имат още един шанс и да го няма разделението по регионите. Трябва да си дадем сметка, че там, където има ромски малцинства успехът е в пъти по-лош. Това е голям проблем за българите като нация и за нашата икономика". Това коментира Meглена Кунева, вицепремиер и министър на образованието в Сутрешния блок на Bulgaria ON AIR.
Тенденцията тази година за повече ниски оценки по български език е очевидна и трябва да се адресира, подчерта просветният министър. По думите й това, което я притеснява е тенденцията и за увеличаващите се слаби оценки по математика.
"Ние имаме два пъти повече пълни шестици - 6 по БЕЛ , 6 по математика, тоест високият диапазон от оценки са се увеличили и са се увеличили 2-ките по математика, което означава, че тази средна класа, както в икономиката, така и в нашия обществен живот е под огромен въпрос, тя липсва. Няма го това стабилно средно ниво, което да даде възможност на децата следващите години да направят по-добри и по-добри резултати. Там трябва да насочим усилията си", посочи още тя.
Тя потвърди, че тази година учениците са били пазени малко по-строго, но иска да даде сигнал, че няма играта да се играе нечестно и "няма да се позволи хора, които са си скъсали гърба от учене цяла година, за да могат да получат добра оценка, да ги заобиколи някой, който си е сложил слушалка в ухото или е с екран пред себе си".
"Че тази година наистина затворихме пробойните и нямаше изтичане на информация и по-точно направихме всичко възможно, за да не достигне класните стаи след 8 часа, това е факт. Вероятно това е причината за част от нерешените тестове, особено по български език. Бяха напълно постижими да бъдат направени без особено напрежение и без стрес от децата. Когато обаче половината от времето очакваш, че можеш да разчиташ на преписване, тогава не си представяш добре. Нито учиш достатъчно, нито психологически можеш да се мобилизираш достатъчно да решиш теста и да изкараш оценката, която заслужаваш", поясни още министърът на образованието.
100% направихме усилие, за да не влезе информация в класната стая, подчерта тя.
Изкуство е създаването на един изпитен формат - така тя коментира дали ще бъде променен изпитният формат. По думите й целта е да покажем най-доброто от децата, да ги стимулираме и учениците да видят радост, че ще отидат и ще спечелят едно състезание.
Средното образование
Губим средното добро ниво и ясно трябва да се каже, че усилията на правителството оттук нататък трябва да бъде насочено към ранното напускане на децата от училище и много, много работа с тези, които могат или искат по-малко, коментира вицепремиерът Кунева. По думите й това означава, че трябва да се работи върху мотивацията и всяко дете да има допълнителна подкрепа.
"За подкрепата на система отговаряме ние. Заради това по новия закон, който влиза в сила от 1 август и ние ще направим всичко възможно там, където детето се затруднява да има специално направена подкрепа. Това са индивидуални занимания, предвидени в учебната програма. Това е да се направи и така, за да не се пропуска материала и да има повече часове за упражнение. Това също е съобразено с новата програма", добави просветният министър.
Няма да има нови учебници на всяка цена, а те трябва да бъдат качествени, избрани от учителите, подчерта още тя. По думите й преподавателите няма да срещнат затруднение с Букварите. Те се изучават до февруари, а след това е Читанката.
РБ с единна кандидатура за президент?
"Твърдо да и сме с подобна нагласа, откакто се създаде РБ. В нашето Споразумение за работа заедно пише, че ще минем пълния цикъл избори заедно, включително и президентските, така че човек трябва да си стои на думата", заяви вицепремиерът.
Тя заяви, че е огорчена от разкъсването и смята, че членовете и симпатизантите на ДСБ искат не по-малко от останалите това обединение да се случи. По думите й РБ не бива да остане затворен - една идея е толкова по-примамлива, колкото повече хора може да приобщи.
"Когато става дума за президентска кандидатура, умението да обединиш е най-значителното, защото президентът като функция е това", добави още вицепремиерът Кунева.
"На г-н Кънев му беше даден първи шанс, втори шанс, трети шанс и в един момент нататък престанах да ги броя", добави тя запитана какви са им взаимоотношенията с лидера на ДСБ Радан Кънев.
"Бих се надявала, че всеки един лидер се вслушва в желанието на хората, които са го подкрепили. Искам да кажа например, че вчера д-р Петър Москов имаше много отчетлив и силен знак за работата му вътре в МС и желание тази работа да продължи. Не е ли странно това, че мнението на Петър Москов, който е рейтингов политик на ДСБ, да не се взима, а и на всичкото отгоре хем да си в опозиция, но и да стоиш в РБ, не знам защо", отговори тя на въпрос дали ще се запази РБ без ДСБ.
Жена президент? Защо не!
"Аз се надявам да споделя с човека, който ще издигнем от РБ целия си опит. Направих тогава тази крачка за кандидатирането си за президент с цялото си сърце и исках да дам всичко, което съм научила в хода на политическата си работа като се има предвид, че скочих в тази толкова сериозна битка без партийна кандидатура. Това е факт, защото когато си подкрепян от голяма партия, битката не е толкова трудна", коментира тя.
Аз съм концентрирана в образованието, коментира тя въпроса дали ще се кандидатира за президент. "Ще направя необходимото да предам това, което съм научила, да си върша работата като вицепремиер и министър на образованието, но който и да бъде издигнат за президент от наша страна няма да има липсва от подкрепа".
Спрягат се много имена, но по определение кандидат-президентът на РБ ще бъде независим и обществена фигура, обобщи тя.
преди 8 години