България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Бурките – патриотизъм, политическо говорене или нещо друго?

Липсват дълбоки социологически изследвания по проблема, твърдят експерти пред Bulgaria ON AIR

04.05.2016 | 10:24 Редактор:
Бурките – патриотизъм, политическо говорене или нещо друго?
Бурките – патриотизъм, политическо говорене или нещо друго?

"Цялата тази забрана за бурките е огромна глупост. Това е политическа пропаганда на една партия у нас, която се нарича патриотична", каза в предаването "Сутрешен блок" на Bulgaria ON AIR културологът Ивайло Дичев.

"В България има двадесет и няколко жени, които носят това нещо в Пазарджик, в Пловдив няма нито една такава", настоя той.

"Нужна ни е една проста наредба за това хората да бъдат идентифицирани на улицата", смята Дичев.

Арабистът професор Владимир Чуков пък разясни кои са типовете покривала, които жените използват в нашия край на света.

"Българската дума за бурка е фередже", каза той и поясни, че при бурката, която е "тотална изолация", жените дори носят ръкавици. Има и никаб - виждат се само очите. Чадор или чадрия - цялото лице и ръцете се виждат. Забрадка или хиджаб покрива само главата", каза арабистът и подчерта, че не трябва да бъркаме забрадка с фередже.

"Това е един много сериозен дебат", посочи Чуков. "Докъде, по какъв начин подобно нещо трябва да бъде позволено? Ако погледнете в целия мюсюлмански свят има разлики. В една съседна Турция например много зависи от управлението", посочи той.

"Трябва да различаваме политическата пропаганда от решаването на проблема", заяви Дичев.

"В момента сме в режим на политическа пропаганда, непрекъснато се говори само за това. Първо трябва да извадим културния и религиозен проблем от проблема на сигурността", категоричен бе културологът.

В отговор на въпрос до какво ще доведе забраната, Дичев даде пример с Франция и това, че там е въведен този закон и в момента повече жени носят никаби, "защото този символ, който не е религиозен, а е символ на скромността на жената, стана знаме".

"Има страшно много жени психопатки, които се скриват зад това нещо, защото не искат да ги виждат", посочи Дичев. "Има някои хора, които искат да бъдат интересни", настоя той.

"Според мен прецедентът е ромската махала в Пазарджик", каза Чуков. "През 1993-та година там се появиха за пръв път подобен тип атрибути. Тогава имаше една организация - Халифат. Ромите бяха последователи на Метин Каплан, тъй нареченият халиф от Кьолн, който Турция издирваше за тероризъм. Това си беше чисто зарибяване, сега ромите, които са в тази махала, обикновено отиват да правят гастарбайтерство в Кьолн. Те си имат просто старите канали", разказа арабистът.

"Тогава се появиха за пръв път бурките, мъжете носеха чалми, пуснаха си бради, тогава се развяваше зеленото знаме на халифата. Прибраха Каплан и станаха протестанти. На този Ахмед Муса предишното му име е Иван Клочак", допълни Чуков. - "Става въпрос за една определена прослойка от населението, те трябва да имат много ясна идентификация пред органите на реда. Не може да се криеш, не може да си част от нещо друго", категоричен бе той.

Ивайло Дичев пък заяви, че трябва да се започне от това какъв е проблемът, има ли такъв изобщо и той сериозен ли е?

"20 жени проблем ли са за България? Тези жени слагат ли си бомби, гърмят ли се, колко терористични акта имаме в страната?", попита той и допълни: "Виждаме, че тази работа не е чак толкова сериозна и може да се реши лесно с няколко мерки.