Министерството на образованието и науката вече има ясна концепция за това как трябва да изглеждат учебните програми. Ведомството реши да махне от тях повестта "Чичовци" на Иван Вазов и пътеписа на Алеко Константинов "До Чикаго и назад".
В "Сутрешен блок" на Bulgaria ON AIR темата дискутираха блогърът Миряна Захариева и Цеца Петрова, учител по литература от 119-то училище в София.
В пряко включване Петрова заяви, че публикуваните програми не са новост, защото колегията се е постарала да участва в изработването им.
"Макар в един момент това да беше насилствено участие, защото процесът на изготвянето им беше положен на една секретност и разчиташе на ограничен брой хора, кръг от преподаватели", посочи тя пред Bulgaria ON AIR.
"Първите проекти от преди три години, които така и не станаха публично достояние, бяха едно безумие", каза още Петрова.
По отношение на новите учебни програми, преподавателката каза, че още има неща, които я тревожат.
"Средновековието като епоха и в обучението по история, и в обучението по литература, е една силно ощетена като присъствие епоха, тя ще бъде представена само с три текста", заяви тя.
"Мисля, че ние узаконяваме това, което наблюдавахме през последните десет години - едно категорично отчуждаване на българското общество от фундаментални за неговото съществуване знания. Това е порочна практика. Трябваше да намерим начин да приобщим младите хора към това, което те унаследяват. Нямаме право да премахваме текстове, които са основа на духовното общуване векове наред", посочи още Цеца Петрова.
"Детайлизирането в програмите е фокус върху грешната материя, ние трябва да излезем извън това и да насочим поглед върху потребностите на младия човек и какво му е необходимо, за да бъде подготвен за живота", смята Миряна Захариева.
"Писането, четенето помагат на ученика да се запознае със света и трябва да се подходи със сериозно внимание към онова, което ние предлагаме за четене, защото то ги оформя като личности", допълни тя.
По думите й необходимо е да насочим усилията си и да поставим на фокус учителите като посредник между децата и мненията, да станат по-добри в това, което правят и да не им отнемаме възможността да докосват децата емоционално.
Цялото интервю вижте във видеото: