fallback

ГЕРБ иска тол системата от 2017 г., БСП – против

Александър Ненков от ГЕРБ и Георги Свиленски от БСП с аргументи "за" и "против" пред Bulgaria ON AIR

15.04.2016 | 10:01 Автор: Мария Аладжова

Въвеждането на тол системата - "за" и "против". За това говориха в Сутрешния блок на Bulgaria ON AIR Александър Ненков от ГЕРБ и Георги Свиленски от БСП.

През вчерашния ден беше проведено изслушване пред Комисията на регионалната политика за това какъв тип ще бъде предвижданата пътна система, обясни Ненков. По думите му тя ще е по-справедлива, тъй като леките автомобили, които са под 3,5 тона, ще бъдат таксувани с електронна винетка, а тежкотоварните над 5 т., ще плащат за реално изминатите километри по съответната пътна мрежа. 

Ненков настоя, че сегашния начин на събирането на пътните такси се оказва неефективен от гледна точка на събраните за ремонт на пътищата средства:

"Ако се приеме, че 20 хил. км. е цялата ни пътна инфраструктура, необходимите средства за поддържането ѝ са около 3 млрд. Ние от винетки събираме около 220 млн.", поясни той, като допълни, че срокът до 2017 г., който правителството поставя за въвеждането на тол системата, е напълно реален. 

Според депутата от ГЕРБ няма обективно основание за недоволство на автобусните превозвачи, които организират идните дни протест срещу въвеждането на новия начин за таксуване: "Превозвачите казаха, че ще трябва да увеличат цената на билета от точка А до точка Б с 10-15%. Билетът от София до Бургас в момента струва струва 30 лева. Разделено на цената, която Световната банка дава като ориентир, е от 12 до 20 ст. на км. при евентуално въвеждане на тази тол система, което означава, че се пада по-малко от 1 лв. на пътниците и няма причина за скок в цената на билета", каза Ненков.

В противовес на неговото твърдение се обяви Георги Свиленски от БСП: "България е единствената държава в Европа, в която се предлага 85% от пътната мрежа де бъде таксувана с тол система. Това обхваща магистрали, скоростни пътища, пътища първи клас, втори клас... цялата пътна инфраструктура. В Европа това включва само магистралите и скоростните пътища. Поради тази причина от БСП твърдим, че това ще окаже лош ефект върху икономиката и бизнеса", посочи той. 

По думите му издръжката на пътната система е много по-скъпа от изграждането ѝ. Свиленски посочи още, че според него се избира вариант на система, неприложима за 700 км. магистрали, а затова я налагат и на цялата пътна мрежа. Той настоя, че има други системи за нашите магистрали, които можеха да бъдат въведени.

Депутатът от БСП призова премиера Бойко Борисов да провери обществената поръчка по проекта. По думите му в документацията липсва елементът "поддръжка и експлоатация на системата". 

"В момента може да се получи, че дадена фирма ще получи системата на ниска цена, но след това на нас ще ни струва скъпо", добави той и преведе за пример сходен случай в Словакия, където 68% от сумите, събрани от тол такси, отиват за поддръжка на на самата система, а не за пътищата.

Целият разговор - във видеото!

 

fallback
Още от България сутрин
fallback