fallback

КЗП: Проверките са с 4000 повече през 2015-а, нарушенията намаляват

В сферата на телекомуникационните услуги има най-много проблеми, отчете Димитър Маргаритов пред Bulgaria ON AIR

12.04.2016 | 09:37 Автор: Ирина Георгиева

Комисията за защита на потребителите (КЗП) е извършила около 40 000 проверки през изминалата година. Това е с 4000 повече спрямо последния едногодишен период. 

Оптимистичната тенденция, която се долавя обаче е, че като цяло броят на нарушенията, които се констатират и за които нарушителите търпят санкции - намаляват. 

"Това означава, че освен активност на КЗП е на лице и ефективност, в резултат на активната комуникация с потребителите и търговците", отчете председателят на КЗП Димитър Маргаритов в Сутрешния блок на Bulgaria ON AIR.

От потребителска гледна точка най-много проблеми се срещат в тези сфери, където потребителите комуникират най-активно с търговците - в сферата при телекомуникационните услуги, съобщи Маргаритов. По думите му те съставляват 1/3 от всички разглеждани жалби.

Около 20% от тях обаче са и в сферата на обществените услуги или така наречените "естествени монополи", където КЗП има доста работа.

Според него хората са по-информирани и отстояват правата си на потребители. "Това е в резултат на засилената комуникация, която ние като контролен орган по превенцията се опитваме с нашите информационни кампании да направим".

Данните показват, че КЗП е по-търсена, добави още Маргаритов. Според него това показва освен готовността на хората да отстояват правата си, че знаят и към кого да се обърнат тогава, когато имат проблем с търговец, който не могат да разрешат.

Спадът на общия брой нарушения показва и тенденцията, че търговците са по-дисциплинирани. "Това е една дълга работа, която ще продължим да я вършим".

"Смятаме, че е необходимо проектофинансиране, за да обърнем специално внимание на малките и средни предприятия. Това, което те трябва да знаят като търговци за изискванията на различните закони по отношение на това какви права имат потребителите и какви изисквания спрямо тях има законодателството, за да се постигне един по-справедлив, спокоен и лоялен пазар", съобщи още Маргаритов.

Понякога злоупотребите на търговците идват заради тяхното незнание и неинформираност, поясни той. По думите му това показват и резултатите от много проверки на търговията online.

През последното тримесечие на 2015 г. с около 30% са намалели нарушенията на търговците в online търговията. Според него това е знак, че един голям процент търговци започват да спазват правилата само, защото са ги научили.

"Нещата са вплетени - от едната страна - контролната дейност, санкционните правомощия, но от друга - с информационните кампании и научаването на правилата, правата и задълженията са не по-малко важни. Така че смятам, че осведомеността и взаимодействието с активната комуникация са на правилния път", добави той.

Трябва да настроим манталитета на потребителя, че той не само трябва да знае правата си, но и да ги отстоява, настоя още председателят на КЗП.

В общия брой жалби, които КЗП получава - около 20 000 годишно - едва около 2% са за качеството на туристическия продукт, коментира Маргаритов, по повод предстоящия летен сезон.

"Всеки случай, при който една почивка е съсипана, защото сте очаквали едно, а получавате друго - поражда несправедливо недоволство. Малко на брой са тези случаи, а е хубаво да им се дава гласност и по този начин да бъдат осуетявани превантивно подобни опити на търговци", посочи той.

През изминалата година КЗП доказа, че действа като отбор, работи добре без всякакви политически обагряния и си върши работата сериозно, обобщи Маргаритов.

 

fallback
Още от България сутрин
fallback