Сигурно ли е в училище? Зам.-министърът Диян Стаматов пред Bulgaria ON AIR
В България е много модерно някой да се обажда за сигнал за бомба, сподели той
25.03.2016 | 09:44
Автор: Ирина Георгиева
В България е много модерно някой да се обажда за сигнал за бомба. В учебните заведения това обикновено се случва, когато има класно, контролни и макар на шега все пак директорът е длъжен да предприеме необходимите мерки. Това отчете зам.-министърът на образованието Диян Стаматов в Сутрешния блок на Bulgaria ON AIR.
Още по темата
Миналата година има доста наказани ученици - обикновено от по-горните класове, именно заради този казус.
"Проблемът възникна от това, че сигналът се подава на сигнал 112. Преди много по-лесно можеше да се идентифицира с по-голямата продължителност на разговора кой говори и откъде идва сигналът. Сега и други служби, освен директорът са се включили във всичко това. Проблемът е фактът, че в по-големите училища за много кратко време трябва да бъдат изведени от сградата много големи групи ученици и най-вече от малките класове, където тяхното взимане трябва да стане от родител", обясни зам.-министър Стаматов.
Според него абсолютно винаги директорът трябва да подхожда по този начин и да сигнализира органите.
"След това да не предприема случай и да не подписва декларации, че всичко е наред и нещата продължават. Веднъж се случва инцидент, може би няма да е шега и ще бъде фатално. В тази обстановка в момента не трябва да се проверява дали е шега", подчерта той.
Парите, отделени за сигурност, са около милион и половина, пресметна зам.-министърът. Той поясни, че не се дават на калпак, а на програмен принцип.
"Тоест едновременно са осигурени средства, но за тях се кандидатства от съответното училище при попълване на необходимата проектна документация. Това се прави средствата да бъдат там, където е необходимо, но с доказаност на тяхното предназначение. Ще се използват в няколко посоки. Едната е за видеонаблюдение и там, където няма все още такова. За сигнали свързани с полицията да е по-близо или както е по-известно - паник бутони", добави той
В твърде малко училища има паник бутони, защото реално през последните 2-3 години ситуацията драстично се промени по отношение на пропусквателния режим, заяви Стаматов. По думите му важен момент в тази програма са и средствата за укрепване на оградите.
"В страната има 2557 учебни заведения с видеонаблюдение в дворовете, което е акцентът на охраната. В 1456 училища има. В сградите има - 1740 училища. Там, където има провеждане на матури - 100% навсякъде има инсталирани камери. В София 14 училища нямат камери, а в страната са 621", отчете зам.-министърът.
Картата за сигурността ще бъде интерактивна изцяло, съобщи зам.-министърът. По думите му тя е в няколко посоки.
"Карта, в която учебните заведения са без видеонаблюдение, карта, в която има учебни заведения без никакви огради. Карта със застрашени училища без никаква сигурност. Тя е интерактивна толкова, колкото нещата са динамични", заяви още той.
Тези средства макар и да са голяма цифра - милион и половина - тя няма да стигне и е съвсем недостатъчна, подчерта зам.-министърът.
"Ролята на МОН е силно сигнализираща, че съществува проблем, за да може Общините, които са по населените места и много важно звено Настоятелствата в учебните заведения да се обединят в общата идея около Сигурността. Противодействието по отношение на агресията е в доста различна посоки - охранителната дейност е едно от важните неща, които трябва да се оправи доста бързо - в рамките на 1 до 2 години. Това е за навлизането за недобронамерени хора", коментира още той.
"Проблемът по отношение на агресията от последните няколко месеца е от така да се каже добронамерени родители, които са пуснати и се качват в сградата. Споменават, че отиват при учител, но в същото време му удрят шамар. Тези примери от последните месеци са доста странни и възмутителни и са факт", добави зам.-министърът.
Една от тенденциите на МОН от последните 2 години е изпреварващото увеличаване на заплатите за младите учители. Това е един от механизмите за по-добър достъп на учителите, посочи той. По думите му на много места в страната има добри и млади учители, които работят, но техният пример остава незабелязан
Другият проблем, който стои пред нас е материалът в учебниците, отчете още зам.-министър Диян Стаматов.
Харесайте страницата ни във Facebook
ТУК