България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Признание: Трудно се доказва картел в сектора на горивата

Фирмите се договарят на 4 очи, отбеляза пред Сутрешния блок на Bulgaria ON AIR говорителят на КЗК Марио Гаврилов

11.03.2016 | 09:10 Редактор: Ирина Георгиева
Признание: Трудно се доказва картел в сектора на горивата

Натискът върху Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) беше колосален, докато изготвяше секторния анализ на пазара на горива. Това отговори говорителят на КЗК Марио Гаврилов в Сутрешния блок на Bulgaria ON AIR, на въпрос кога ще приключи проверката на регулаторния орган.

Изключително трудно се доказва картелно споразумение, посочи Гаврилов, но и вярва, че Комисията ще си свърши работата.

"Най-лесният вариант е да имаме черно на бяло писмен документ, но естествено това отдавна не се случва. Преди години в практиката на Комисията има случай, когато се събира управляващия орган на дадена браншова организация и черно на бяло се записва цената на дадена стока. Уговорката даже не беше под масата, а над масата, защото беше подписано в официален документ", коментира той.

Фирмите така напреднаха във връзка с дейността на КЗК и са много внимателни, отбеляза той. По думите му обичайно такива договорки се случват на 4 очи и тяхното доказване в съда е изключително трудно.

Пътят за доказването на картел не е много кратък, настоя Гаврилов.

"Първо нещата до известна степен са извън наш контрол. Не знаем доколко ще бъдат колпоративни ще бъдат фирмите, срещу които ще бъде насочено разследването. Не е ясно какви ще бъдат съдебните обструкции, защото решението ни, за да влезе в сила подлежи на съдебен контрол", обясни още той.

"Със сигурност КЗК трябва да докаже информацията за картел на база данните и информацията, с която разполагаме“, отбеляза той.

"Много чувствително и много внимателно говоря по темата, защото се намираме в една висяща процедура и не бих искал много да навлизаме в тактиката и начина, по който КЗК действа", обобщи експертът.

Животновъдите излизат на протест

Към момента в КЗК не е получено нищо от млекопроизводителите, заяви експертът. Той ги призова да отидат и да подадат сигнал.

"Ако имат някакви данни нека да заповядат и да ги представят. Защото това, което чухме от тях са неясни неща - някой си е казал нещо си на някаква среща. Така нещата не могат да се случат", уточни той.

КЗК още не е получила и писмо от МЗХ, добави Гаврилов. Той отчете, че през 2010 г. Комисията е направила секторен анализ, който е показал, че изначално този пазар е изключително деформиран. Това е характерно не само за България, а за цяла Европа.

"Генерално казано: Много производители, малко преработватели. Това поставя вторите в една много по-силна позиция. През 2010 г. сме установили, че малки и средни производители към преработватели е 164:1. Сами можете да си представите при едни търговски преговори кой от коя позиция е", посочи той.

Когато суровината поскъпва, тогава и магазините следват тенденцията, отбеляза той. По думите му обаче обратната тенденция не се спазва.

"Преди около година лично аз чух едно предаване, в което от Асоциация на овцевъдите се оплакваха от цените. Лично аз намерих председателят им. Много е лесно да се правят бомбастични изказвания в общественото пространство, но много по-трудно е да се върши нещо рационално", разказа още Гаврилов.

"Издирихме председателят им Бисер Чилингиров, а след това няколко месеца го чакахме да дойде в София. Подадоха един писмен сигнал, буквално от няколко реда, в който нямаше никаква информация. Чакаме го отнове вече 6 месеца", добави експертът.

Трябва като граждани сами да защитаваме правата си, подчерта той

КЗК отхвърли жалбите по спрения търг за “Хемус”

КЗК отхвърли и трите жалби срещу решението за прекратяване на търга за изграждане на 60 км от магистрала "Хемус". Жалбите на ПСТ Хемус 2", "Ташяпъ Иншаат" и Обединение "АМ ХЕМУС ЛОТ 1" са неоснователни, коментира Марио Гаврило. 

"Ако трябва да навлезем малко в мотивите: Още в обявлението на поръчката е било обявено, че финансирането се осигурява от европейски програми и че в случай на настъпване на форсмажорни обстоятелства и неосигуряване на това финансиране поръчката може да бъде прекратена и точно това се случва", обясни той.

На 15 февруари възложителят на тази поръчка Национална компания Стратегическа инфраструктура получава едно писмо от управляващия орган на ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура", че поради изчерпване на финансовия ресурс, който е насочен към други проекти, точно тази поръчка няма да може да бъде финансирана, добави Гаврилов.

За КЗК това е достатъчно основание да не уважим жалбите срещу прекратяването на процедурата.