Колко струва създаването на един български филм? В момента филмовият център дава средно 1 200 000 лева на всеки филм, но дали това е най-правилната политика, отговори режисьорът Георги Костов.
Според него парите не трябва да се дават накуп, както в момента за един или два филма. Примерът с Румъния, където се отделят не повече от 300 до 500 хил. лева е по-добър, смята той.
"С тези пари може да се снимат много добри филми. Българските продуценти и без друго снимат с между 300 и 400 хил. лева, но взимат 1 млн. лева. Оттам нататък не знам как ги разпределят. Или някъде раздават по вихрушката, за да им протекции, за да ги раздават тези пари или да ги присвояват", посочи той.
Костов заяви в Сутрешния блок на Bulgaria ON AIR, че има случаи, при които режисьорът или продуцентът си е построил къща с отпуснатите за филма му пари.
"Доказано е. В смисъл трябва да се докаже в съда, но целият му екип знае, че с парите си строи къща", обясни той.
Режисьорът даде пример с първия си филм "Пистолет, куфар и 3 смърдящи варела", който е заснел с 50 хил. лева.
"Много сериозно бръкнах в здравето на екипа. Всъщност излезе около 80 хил. лева, но снимачната е 50 хил. лева", уточни той.
Тогава една продуцентка скочи да не обяснявам колко струва филмът ми, защото за 50 хил. лева никой няма да отиде да го гледа, а се оказа, че го огледаха 55 000 души, добави Костов.
Има мафия в киното, категоричен е той.
"Има си една малка кино-мафия, която е малка като брой хора, но е много силна и не пускат никой в нея", добави режисьорът.
Проблемите с това, защо българските филми не успяват да преодолеят границата са комплексни - свързани са с така наречените фестивални филми, смята той. По думите му няма стратегия накъде да се развива българското кино - дали към зрителите или отбрани такива.
"Има около 12 фестивали "А-клас" - там български филм освен "Каръци" на Ивайло Христов не е стъпвал", посочи още Костов.
Режисьорът мечтае за добро българско кино, защото то се гледа по целия свят и добави, че историята на киното ни познава такива примери.