България сутрин

Всеки делник от 6:30
още

Дуалното образование е обучение чрез работа

Това е учебно съдържание, направено от професионалисти, а не от администратори, обясни Петя Евтимова пред Bulgaria ON AIR

18.02.2016 | 13:28 Автор: Ирина Георгиева
Дуалното образование е обучение чрез работа

Дуалното образование е обучение чрез работа. Това обясни в Сутрешния блок на телевизия Bulgaria ON AIR Петя Евтимова, ръководител на швейцарски проект за въвеждане на принципите на дуалното обучение в българската образователна система.

Още по темата

 

Това е ново учебно съдържание, което се изработва по съвсем нов начин, базирано на конкретни работни ситуации.

Методологията на преподаването се разработва не от администратори на бюра, а от професионалисти, които имат опит в отделната сфера, обясни Евтимова.

Последните години бизнесът се оплаква, че липсват квалифицирани кадри, в същото време училищата трудно посрещат изискванията на бизнеса. Дуалното образование е един от начините бизнес и училище да си сътрудничат, каза още тя.

Директорът на професионална гимназия по механоелектротехника "Н. Й. Вапцаров" в София Мардирос Зовикян разказа, че техните ученици практикуват във фирми това, което са научили в гимназията и реално добиват професионалния опит. Когато завършат част от тях остават на работа там.

Производствените и учебните практики се провеждат на 100% във фирми от бранша. Много от децата по време на летните ваканции остават да работят по едни два месеца отново в тези фирми, допълни директорът.

"Огромен е недостигът на такъв тип специалисти. Ние се оказваме приемник на 10 гимназии с такава насоченост, които бяха закрити", каза още Зовикян и припомни, че дуалното образование не е ново за България. На същия принцип се е провеждало обучението в техникумите преди време.  

Нели Стоянова, директор на професионалната гимназия по хранително-вкусови технологии "Проф. Георги Павлов", обясни, че тяхната гимназия е включена в швейцарския проект с "Производство на мляко и млечни продукти".

"Имахме сериозни проблеми с тази специалност, защото много трудно намирахме партньори. Този бранш у нас се разработва предимно от частни мандри и е повече затворен семеен бизнес. Чрез проекта се свързахме с големи фирми, което отвориха врати за нашите ученици", каза Стоянова.

В това училище е единствената паралелка от 15 ученици, които се обучават за технолози в млекопреработването, допълни Евтимова. Тя обясни, че при дуалното обучение учениците работят 2-3 дни от седмицата в съответна фирма срещу възнаграждение.

"Сключват се трудови договори, децата трябва да спазват трудовата дисциплина. Те добиват не само практическите умения, но се учат на трудови навици и да работят в колектив", допълни Евтимова.

Освен възнаграждение учениците от професионалната гимназия по хранително-вкусови технологии получават и допълнителна стипендия по швейцарския проект.