fallback

Затварянето на границите е незаконно, невъзможно и неразумно

Експерти призоваха да се създаде регулация, с която външните граници на ЕС да се осигурят, но да бъде в правните норми

01.02.2016 | 11:14 Автор: Ирина Георгиева

Идеята за затварянето на границите за спирането на миграцията е незаконна, невъзможна и неразумна. Това заяви Радостина Павлова от Центъра за правна помощ - Глас в България в Сутрешния блок на Bulgaria ON AIR

"Защо е незаконна? Защото сме разписали, както и други европейски страни многобройни конвенции, а също така е предмет на европейското право, което гарантира правото на убежище на хора, които са преследвани или бягат от война. Включително и в нашата Конституция. Това затваряне на границите е незаконно, защото отказва достъпът до процедура за убежище." - коментира Павлова.

"Защо е невъзможно да се спре миграцията? Според мен миграцията е като гравитацията - не е много смислено да се борим срещу нея, въпреки че го правим. Когато се борим с гравитацията обикновено няма хиляди жертви, които се давят, няма разделени семейства, страдащи хора, на които се отказва помощ."  - добави Павлова.

"Защо не е разумно? Не е разумно да нямаме политика в България по отношение на хората, които искат и получават убежище, нито по отношение на хората, които са друг вид мигранти. За тях няма идея какво да се прави." - допълни Павлова.

Още по темата

Европа до голяма степен е в цунг-цванг - липса на полезни ходове, коментира от своя страна бившият заместник-министър на външните работи Любомир Кючуков.

"Най-интересното при посещението на Виктор Орбан беше това, което той се опита да ни каже е, че спасяването по единично трябва да е общо дело. Което в устата точно на Орбан, който е европейският политик, който най-малко отдаващ приоритет на общоевропейското начало пред националното звучеше като снемането на натиска върху Унгария е дело за България с идеята за изграждането на антибежански вал по границата на България с Република Македония и Гърция. Това е доста спорно само по себе си като идея. Първо, защото възлага отговорности на България и Македония без да им делегира права - те не са членове на Шенген и без да им определя ресурс." - коментира Кючуков.

България има интерес решението да е общоевропейско и да бъде солидарно, подчерта Кючуков. 

"За съжаление всичките 28 държави на ЕС разбират общото решение като подкрепа на собственото им решение, тоест те прехвърлят отговорността на Брюксел, но очакват те да ги подкрепи. Досега, ако имаше някаква общност в подходите в Европа, това беше от всички страни да се прехвърли проблемът на съседа - на съседа преди като се затворят границите или на съседа, следващият по трасето като се транзитират бежанците. Очевидно трябва да се създаде такава регулация, която от една страна да позволи външните граници на ЕС да се осигурят, но това да бъде в правните норми на Съюза. Второ - това е инструмент, който дава време, но не решава проблемът, защото проблемът с бежанците е другаде - неговият генезис е в Близкия Изток и неслучайно се натрапва мнението, че изнасяйки демокрация, ние си внесохме нестабилност." - поясни Кючуков. 

Дъблинските регламенти създават повече проблеми в реалността, отколкото решават, добави Павлова. Според нея проблемът е не в това как са написани, а в това, че единното европейско пространство се оказа илюзия.

fallback
Още от България сутрин
fallback