Рейтинговата система на висшите училища у нас доказа, че може да се превърне в инструмент за управление на качеството на университетите като крайната цел е да се финансират само най-добрите професионални направления (специалности) и да се спре субсидирането на неефективните. Това коментира бившият образователен министър проф. Сергей Игнатов в Сутрешния блок на Bulgaria ON AIR. По думите му тази система показа, че работи - Софийски университет "Св. Климент Охридски" остава лидер, последван от Медицински университет София и Технически университет София.
Системата е добра, защото е насочена към резултатите и как младите хора се реализират след завършване на висшето образование, смята проф. Игнатов. По думите му има търсене на специалности, които не дават бърза реализация, но едновременно с това младите се насочват към професионални направления, които след завършването им биха могли веднага да постъпят на работа.
Рейтинговата система помага на младите хора да си изберат висше учебно заведение, отбеляза проф. Игнатов. Според него обаче са нужни промени в Закона за висшето образование.
Нужна е промяна в системата за висше образование
"Финансират се само държавните училища, но какво може да стане. Представете си, че в един университет има 4-5 направления, които държавата допълнително финансира и те се избират. Но междувременно ректорите се избират на общо събрание и малцина биха посмели да ощетят своите колеги, лектори и професори в своя полза." - коментира бившият образователен министър.
За да се промени системата на управление на висшето образование трябва ръководенето на финансите да бъде в ръцете на служител на Министерство на финансите, смята проф. Игнатов. По думите му той трябва да управлява администрацията, но ръцете му са вързани, докато поне частично не се промени начина на избор на ректор.
Предлагам реформа в управлението на висшето училище и разделение на властите, поясни проф. Игнатов.
Педагогика и право
Педагогиката задмина правото, защото в годините на криза една от малкото устойчиви професии, които държавата защитаваше е тази на учителите, смята проф. Игнатов. Според него педагогиката има добро бъдеще, защото има голяма вероятност управляващите да насочат усилие и финансиране именно за развитието й.
Положително е, че се прие законът за училищното и предучилищното образование, заяви проф. Игнатов. По думите му вече има и идея в МОН да се пристъпи към обществено обсъждане. Положително е, че експертите са оставени да работят, добави бившият образователен министър.
Чуйте целия разговор в следващото видео: