Учебните програми трябва да акцентират върху развиването на практически ключови умения като критично и аналитично мислене, разпознаване на фалшиви новини, социално-емоционална интелигентност и емпатия, финансова грамотност.
"Малко по-късно в живота се оказва късно да придобием тези умения и знания. България е на последно място в ЕС по медийна грамотност, на предпоследно по застрашеност за учениците от дезинформация. Гражданското образование е важно и е залегнало в целите на образованието", заяви представителят на Икономическия и социален съвет Елица Баракова в "България сутрин".
Учениците трябва да придобият умения да са активни граждани, категорична е тя.
"Други теми, които децата трябва да разглеждат, e устройството на демократичните институции и да имат отговорно поведение. Има отделен час по гражданско образование. Проблемите започват тук - капацитетът на учителите, може ли един човек да знае всички тези теми, трябва някой да им помогне", коментира Баракова за Bulgaria ON AIR.
Гражданското образование може да бъде включено в програмата
По думите ѝ децата могат да се научат само чрез практика.
"Има някои много тревожни изследвания на тийнейджърската и младежката активност и възприятия, но има и много добри примери. Има възможност да се разпространи повече олимпиадата по гражданско образование. Колкото повече практически децата се срещат с реални проблеми, толкова повече ще бъдат активни", обясни гостът.
Според Баракова е от помощ фактът, че по природа всички са любопитни.
"От една страна е липсата на време и колко добре преподавателите го ползват. Всички учебни предмети могат да бъдат ревизирани, за да включат в програмите си и гражданското образование. Предлагаме две мерки - вписване в дипломата, че детето е било активно в тези дебати и заниманията по гражданско образование да бъдат вписани в портфолиото на учителите", изтъкна тя.
Гледайте целия разговор във видеото.