България е напът да предприеме крайна мярка заради нарастващата зависимост на децата от мобилните телефони.
"Всички приложения с лимит на възрастта, трябва да се спазва този лимит. Повечето приложения масово се използват от всички деца. Много лесно се лъже системата. Всички предизвикателства се популяризират в TikTok, родителският контрол е изключително важен. Нашата страна е сред водещите по използване на TikTok. Националната забрана би могла да бъде направена, стига да има политическа воля за това", заяви в "България сутрин" Диян Стаматов - председател на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета и директор на 119-о училище в София.
По думите му институциите са на мнение, че има натрупана критична маса това да започне като сериозен дебат.
Оказва се, че в повечето случаи родителите са изненадани какво гледат децата. Те винаги са на мнение, че училището трябва да предприеме стъпки, стана ясно още от думите на Стаматов пред Bulgaria ON AIR.
Телефони в училище са по-интересни от всеки учител
"За да има ефект, ученик не трябва да влезе с телефон в училище. Крайност, която на много хора няма да се хареса. Влезе ли ученик в училище с телефон, започва надцакване между дете с телефон и учител, който трябва да го убеди, че не трябва да има. От няколко месеца събираме телефоните на голяма група ученици. Оставят си ги в шкафове, идват ключове да взимат за телефони, някои ги забравят... По час на ден отделяме, за да си занимаваме с тези устройства", коментира училищният директор.
Той съобщи, че е масова практика учениците да ходят с два телефона на училище и да оставят само единия. В момента няма санкция, ако ученик отиде на училище с телефон, но в законодателната промяна има възможност за санкция за телефон в училище.
"Златната среда я няма. Един ученик до 6-7 клас няма какво да прави в мобилния си телефон, когато става въпрос за образователен процес с качество. Не трябва да се залъгваме, че мобилният телефон в училище 99 процента се използва за забавление и унищожаване на качеството на учебния процес. Телефонът е по-интересен от всеки учител", подчерта Стаматов.
Оценка за дисциплина в училище
"Все повече се отдалечаваме от времето, когато тя беше масова практика. Колкото по-далеч сме от 1989 г., тази оценка изглежда ретро и неприложима. Санкциите трябва да са адекватни на днешното време, да са лесно приложими и съобразени с действителностите", на мнение е училищният директор.
Стаматов изтъкна, че в момента учениците нямат никакви притеснения от санкции. Има притеснения при родителите, те приемат санкциите за себе си, а не за своето дете - неправилно възприета част от възрастното поколение, поясни той.
Относно добродетелите, виждаме неуважителна част от подрастващите, която се губи тъкмо в образователната ни система, отбеляза гостът. Според Стаматов е прекъсната нишката на оценъчната система на младите хора кога трябва да се поздрави, кога да кажем "благодаря" и да сме усмихнати - много ценности се поставят на заден план.
Гостът завърши с думите, че с увеличението на заплатите ще се задържи нивото на учителите в момента, но няма да е стимулиращо за нови преподаватели.
Гледайте целия разговор във видеото.
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Bulgaria ON AIR