България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Много са нарушенията и причините за челната влакова катастрофа

Влакът на БДЖ е излязъл с неясни причини, посочи проф. Симеон Ананиев

16.01.2025 | 11:31 Редактор:

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration 0:00
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time 0:00
 
1x

Сработила ли е системата на НКЖИ против инциденти и допусната ли е човешка грешка при влаковата катастрофа край Локорско? 

"Причината за инцидента е комплексна. В железниците има правило, че трябва да има поне три нарушения, за да може да се допусне катастрофа. Нарушенията са много. Няма такава система и тя не работи. Не е била включена. Имаше система за диспечерско централно управление. Тя беше премахната и след това частично възстановена", коментира проф. Симеон Ананиев от Асоциацията на железопътните предприятия пред "България сутрин".

Не са спазени изискванията за безопасност

Според него не са спазени изискванията за безопасност и не е ясно има ли подаден телефонен сигнал.

"Прилича ми на случая в Гърция, където модерна система беше заменена с телефонни обаждания", каза проф. Ананиев пред Bulgaria ON AIR.

По думите му грешката е още в "непълната сигнализация, която е направена".

"Влакът на БДЖ се е намирал на коловоз, който не е свързан със сигнализация и е настъпило излизане от този коловоз, което не е ясно как е станало. Този коловоз е маневрен, помощен. На гарата, от която е тръгнал влакът на БДЖ, този коловоз не е включен в системата и там няма светофар. Той е излязъл с неясни причини. Може би с устно разпореждане. В момента, в който се усещат от диспечерите на НКЖИ, че са два влака един срещу друг, спират влака на ПИМК, защото той е електрически", обясни проф. Ананиев.

Той отбеляза, че служителите са били на мястото, но само разследването ще докаже дали са спазили съответните правила. Според него има система от нарушения в организацията и контрола на влаковете.

Гледайте целия разговор във видеото.