България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Попадаме в капана на нова измама при онлайн пазаруването

"Има строго определен ред, по който можем да получим пратката", каза Габриела Руменова

14.01.2025 | 11:22 Редактор:

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration 0:00
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time 0:00
 
1x

Нов вид измами при онлайн пазаруването. Потребители, които са направили поръчки по време на празниците и очакват доставката им, започват да получават съобщения за очакващи ги пратки в офиси на куриерски служби.

Съобщенията съдържат заплаха, че получателят трябва или да получи пратка, или да се откаже от нея и да заплати разходите по доставката - в противен случай ще му бъде заведено дело.

"Това са съобщения, които пристигат на електронната поща на потребителя. Когато получим такъв сигнал, ние извървяваме пътя на проверката задно с потребителя, защото се оказва, че хората не са достатъчно подготвени и попадат в капана на този, който изпраща съобщенията. Той ги вкарва в паника и ги кара стриктно да изпълняват това, което е написано в мейла, а не да помислят кой го изпраща това съобщение, действително очакват ли нещо, има ли такъв търговец", каза Габриела Руменова от "Ние потребителите" в студиото на "България сутрин".

Тя поясни, че условията по плащането и доставката трябва предварително да са описани в общите условия на търговеца.

Пазаруващите да избират опцията "Преглед и тест"

"Ако поръчката се обвърже със задължение за плащане, търговецът по закон трябва да обезпечи това като информация за потребителя на самия бутон "Поръчка", или някъде на непосредствена близост, за да знае потребителят, че поръчвайки, от него се очаква да заплати и вече как става това плащане", допълни Руменова в ефира на Bulgaria ON AIR.

От платформата апелират хората да изберат доставки с опция "Преглед и тест".

"По този начин могат да се уверят не само кой изпраща дадения колет, но и също така какво има вътре. Това е единственият момент, в който по най-лесен начин ние ще се откажем да приемем колета и няма да имаме тази сложна логистика по връщане и размяна на пари, това би улеснило дори самия търговец. Хората, които по-активно пазаруват, имат повече професионален опит, те предпочитат търговци, които предоставят тази опция. Дали я ползват - да, когато поръчват за първи или втори път, за да се убедят в него", подчерта гостът.

Бъдете по-бдителни

Според нея тепърва ще ставаме свидетели на още повече измами, включително такива с изкуствен интелект.

"Използват се лица на популярни личности, ние не знаем тези съобщения как са генерирани. Има си строго определен ред, по който ние може да получим пратката, да я платим, куриерските служби пък си имат своите условия - до 7 дни трябва да се получи, а след това започва таксуване, но това не означава, че отиваме на съд", поясни Габриела Руменова.

Тя обърна внимание, че при онлайн поръчките хората все повече се доверяват на опцията "Наложен платеж".

"Има хора, които започват да прехвърлят пари във виртуални портфейли, това е най-доброто, защото ако се стигне до измама - ще могат да бъдат източени само тези средства, които сме прехвърлили там. Трябва да сме бдителни", добави събеседникът.

Гледайте целия разговор във видеото.