Тежки катастрофи и големи задръствания по магистрали и пътища при голямото празнично пътуване.
Зам.-председателят на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България Петър Вутов смята, че има подценяване на условията.
Защо се стига до толкова много пътни инциденти
"Неподготвеността на шофьорите идва от подценяване на зимната обстановка. Всеки си мисли, че ще минават машините за почистване и ще се появи сух асфалт, но това не може да се случи веднага. След снегорините натрупва при постоянен снеговалеж", коментира той в студиото на "България сутрин".
По думите му е време държавата да подсигури полигони и писти, където някои водачи да си изпитват уменията, за да не става това по пътищата.
За какво да внимаваме преди да потеглим
Петър Вутов подчерта, че не е достатъчно единствено грайферът на гумата да е наличен. Каучукът се втвърдява от ниските температури и лятната гума става неустойчива на пътя.
Гостът на Bulgaria ON AIR посочи, че задължително трябва да имаме зимна течност за чистачки, а не лятна или пък да пръскаме с вода. "Трябва да си заредим максимално много гориво, да си проверим светлините. В планината задължително трябва да шофираме с вериги", каза още Вутов.
Експертът съветва да шофираме със съобразена скорост, да взимаме предвид атмосферните условия и състоянието на пътната настилка, както и техническото състояние на автомобила. Не на последно място е психологическото състояние на водача.
Според Вутов поставянето на вериги на гумите трябва да бъде заложено в обучението на водачите. В някои учебни центрове си казват: "По-добре да не излизам, за да не ми ударят колата", даде пример той.
Някои шофьори пък отлагат купуването на нови зимни гуми, което впоследствие може да им струва много скъпо.
Какво да не правим в задръстването и подходящи ли са електричките за зимата
Петър Вутов отбеляза, че в задръстване е най-добре да оставим автомобила да работи. На празен ход влиза в режим с минимален разход на гориво. Освен това ще бъдем на топло в колата.
"Електромобилите са по-подходящи за градски условия. На дълъг път батерията пада по-бързо. Трябва да си заредим телефона, парното работи... Капацитетът на батерията пада бързо. Няма капацитета на пълен резервоар с бензин или дизел. Не можем да изминем 600 км, капацитетът ѝ е примерно 300 км", каза още гостът.
Гледайте целия разговор във видеото.