Новоизбраният президент на САЩ Доналд Тръмп обяви, че ще наложи мита от 25% върху всички вносни стоки от Канада и Мексико, както и допълнителни 10% върху китайските стоки. Акциите на автомобилните производители в ЕС спаднаха.
"За търговските партньори на САЩ Доналд Тръмп крие редица рискове. За автомобилния сектор думата "мито" означава пожар - скок в цените на автомобилите и спад на акциите. Създаването на един автомобил е многокомпонентен и глобален процес", коментира икономическият анализатор Климент Робев пред Bulgaria ON AIR.
Той обърна внимание, че Германия е най-големият търговски партньор на САЩ в Европа. 15% от търговията между двете държави е в автомобилния сектор. Новината за митата притеснява сериозно германските производители на автомобили.
На прага ли сме на търговска война
Климент Робев е скептичен, че Тръмп ще наложи сериозни мита на европейските стоки. Това е инструмент от негова страна за бъдещи преговори с ЕС, отбеляза гостът в "България сутрин" и напомни, че митата ще бъдат временни, тъй като оскъпяват производството и на американските автомобили.
"От една търговска война никой не печели, а най-много губят потребителите", подчерта икономическият анализатор.
Той изтъкна още, че има ли по-високи мита, категорично автомобилите ще се оскъпяват.
Китайските марки коли и електромобилите
"Китайските автомобилопроизводители произвеждат достатъчно евтини коли, за да бъдат конкурентни на пазара. По-достъпни са от европейските марки. Все повече китайски марки се карат в Европа и България. Наеха големите дизайнери на известните автомобилни марки. Европейските компании губят сериозен пазар от страна на Китай. Вече не е партньор, а голям конкурент", посочи Робев.
Събеседникът добави, че Tesla се позиционира чудесно на пазара и младите потребители я предпочитат. Прагматичните консуматори обаче се насочват към китайските марки. Някъде в ничия територия остават европейските марки, които изостават финансово и технологично.
Климент Робев заяви още, че родените след 2000 г. акцентират върху технологичния момент на автомобила и го разглеждат като смартфон, а не робуват на известни марки.